Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


7500 st pärmar med bokföring

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-10, 05:26 #1
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Eftersom jag bedriver ett antal webbutiker och min revisor påpekar att jag måste spara alla transaktioner och ordrar.

Det blir lätt en pärm per månad med bara orderbekräftelser. Sen kan vi ju även räkna in fakturor, leverantörsfakturor, transaktionsunderlag, bankkvitton, postenkvitton och övriga papper.

Då är vi uppe i minst två pärmar per månad.

Eftersom detta känns helt sjukt undrar jag hur stora aktörer gör egentligen... säg Adlibris eller CDON.

De måste fylla MINST 2 pärmar PER DAG med sådant här underlag. Det blir alltså 2 x 365 = 730 st pärmar per år. Att det håller konstant 2 per dag är även det osannolikt eftersom det finns jul osv. Så vi säger 750 st?

Som bekant med skatteverkats regler måste man behålla sin bokföring i 10 år. Då snackar vi 750 x 10 = 7500 st pärmar.

Skall man alltså bygga ett lager för att enbart lagerföra pärmar med bokföring?

Skatteverket är största miljöboven av alla som tvingar oss att slakta träd på det här viset. Det är enklare att manipulera papper än att ändra om bokföringsprogram.

Jag tycker inte alls detta verkar rimligt.

Hur gör de megastora aktörerna egentligen? Nån med lite inside tips?
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 05:58 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Du kan alltid scanna in alla dina papper och spara på en håddisk Vet att ett större företag i skövde gjorde så när jag hade kontoret där. Ganska smidigt om man ändå har personal som kan göra sånt. Annars finns det speciella pärmar för att spara sin bokföring i, mycket bredare och man får plats med 3-5 vanliga pärmar i en sådan, finns även lådor man sedan ställer dessa i som man kan bygga på höjden. Ganska smidig lösning det med.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 08:22 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Orderbekräftelser och fakturor kan du ju spara i digital form utan problem. Minns jag rätt måste det bara vara möjligt att titta på dem vid kontroll.

Är det verkligen tillåtet att scanna in och göra sig av med leverantörsfakturor?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 09:20 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Citat:
det verkligen tillåtet att scanna in och göra sig av med leverantörsfakturor?
Den som funderar på att göra det kan ju kontakta skatteverket och fråga. Jag ser inga hinder för det trots att jag inte gör så själv. Men det går ju alltid att printa ut de om det skulle behövas? Även en leverantörsfaktura är ju en kopia, den har ju skrivits ut på samma sorts skrivare som sedan skriver ut det från inscanning?
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 10:14 #5
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 026
Citat:
Är det verkligen tillåtet att scanna in och göra sig av med leverantörsfakturor?
För ca 10 år sedan undersökte jag detta och då var det en på länstyrelsen (jag tror det var där, det var inte skatteverket i alla fall) som kund ge tillstånd till att lagra digitalt. Men när jag ringde han efter att tagit reda på det.. så blev han frågande... jaha beslutar jag det men nu är det säkert vanligare.

Men det var som sagt 10 år sedan.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 10:29 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det viktiga är att man lagrar i 10 år, ska nog inte spela roll i vilken form. Men det är fortfarande enklast att spara papper så man hanterar papper. Att slänga det i pärmen gär man ändå så att scanna är ett extra jobb. Jag hyr en extra lokal utöver kontoret där jag har kontorsmöbler som inte används och andra kontorsprylar samt arkivering av papper. Det fungerar bra.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 13:56 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja det är tillåtet med enbart digital lagring. Man är dock skyldig att se till att lagringen sker på ett säkert sätt precis som med den vanliga bokföringen.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 15:51 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Är ni säkra på det? När jag loggar in på Nordeas e-redovisning, där samtliga kontoutdrag/transaktioner till mitt plusgiro sparas i form av digitala verifikationer, så står det klart och tydligt att de sparas i tio år, men att jag måste skriva ut dem för att de ska vara giltiga. De ligger där som pdfér i mängder, men jag måste alltså skriva ut dem om jag vill använda dem som verifikation till min bokföring.

Nu kan det vara så att skatteverket inte godkänner att man sparar verifikationer just hos Nordeas e-redovisning. Men det är nog värt ett samtal till skatteverket för att kolla upp.

Vad gäller pärmar så har många större företag stora brandskyddade lagerlokaler där de sparar bokföringen. Jag såg någon bild på en sådan lokal på Irland. Det var enorma ytor med hyllor och pärmar i.

Jag har tyvärr ingen bra lösning. Men jag talade med skatteverket angående bokföring av försäljning med orderbekräftelser som verifikation. Enligt skatteverket var det ok att skriva ut en sammanfattning för varje dag. Jag skriver alltså ut en sammanställning för alla köp. Det som finns med för varje köp är ordernummer, kundens namn, köpbelopp och artikelnummer på beställda produkter. Det totala beloppet för dagens försäljning finns också att läsa och jag bokför sedan samtliga beställningar som en enda post i bokföringsprogrammet. Pappershögen med verifikationer för bokförda köp har alltså blivit ganska tunn, eftersom jag numera får plats med tio köp på ett a4-ark.

Som alltid så blir det inga raka svar på WN, utan bara en massa spekulationer. Men du kan ju ringa skatteverket och höra vad de själva föreslår wojt. Jag tycker nästan att det borde vara skatteverkets sak att tillhandahålla lagringsutrymme om de nu kräver att allt ska sparas i tio år.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 16:19 #9
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Bokföringslagen är väl den som gäller. Hur den ska tolkas i detalj överlåter jag åt andra. Men den öppnar för digital lagring om man kan uppfylla vissa krav, som till exempel att det går att skriva ut en handling direkt. Era leverantörer av dokumenthanteringssystem borde kunna svara på det.
Precis som Gustav skriver får man hantera en dagskassa som en enda affärshändelse.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-10, 20:48 #10
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Intressant diskussion! Om nu digital lagring är tillåtet, borde man inte kunna gå hela vägen och ha allt underlag digitalt? Till och med vanliga kvitton för affärsluncher etc. borde gå att scanna och spara. Någon som vet mer?

Citat:
Originally posted by Magnus_A@Feb 10 2008, 17:19
Bokföringslagen är väl den som gäller.
Även Bokföringsnämnden www.bfn.se är relevanta här då detta väl handlar om s.k. "god redovisningssed".
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017