Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ACME

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-26, 16:58 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
ACME och andra kreditbolag har ju diskuterats flitigt det senaste och med anledning av detta vill jag skapa en tråd om hur jag upplever ett företag som för bara ett par år sedan byggde upp något som dom om dom skött sina kort väl gott och väl kunnat bli marknadsledande i Norden. Som står att läsa i rubriken så är det ACME jag pratar om.

Mitt företag Lastbryggan har ju "varit med" några år och hösten/vintern 2003/2004 blev jag kontaktad av en entusiastisk säljare vid namn Sebastian som jobbade för ACME (numera Kreditors vd).

Vi, ACME's vd, Sebastian och jag hade ett möte där vi kom fram till ett bra samarbetsavtal och dom illusionerna som fanns då hos ACME var att bli marknadsledande i Sverige och komma med massor av integrerade automatiska lösningar framöver.

Själv valde jag att köra på mitt egna system och bara köpa upplysningarna av ACME i väntan på att "paycontrol" skulle bli klart, en kraftig utveckling och personalomsättning på ACME gjorde att Paycontrol aldrig blev vad som var tänkt och den kloke Sebastian slutade för att något senare starta Kreditor där allt som ACME misslyckats med togs tillvara och vidareutvecklades i en mycket bättre miljö än vad ACME lyckats åstadkomma.

Det finns massor av punkter som gjort att jag tröttnat på ACME, och några av dom är bl.a. att jag har försökt nå ACME's vd (min kontakt) under säkert en månads tid, men han är alltid i möte... Jag har vid varje tillfälle lämnat meddelande om att han skall ringa mig, inte en enda gång har han ringt.

Jag har sedan ett halvår tillbaka försökt förmå ACME att ändra konto som som sätter in kraven för ej utlösta pf på, det kommer fortfarade in pengar på det gamla kontot och min revisor får dubbelt jobb med att föra om dom.

Jag kom överrens med dom för ca ett år sedan att dom inte skulle driva "ej utlösta pf-krav" vidare till inkasso eftersom det var jag som fick stå för kostnaderna, så sent som idag fick jag en avräkning där ärendet gått vidare till inkasso, dessutom redovisat på fel konto...

Jag har idag valt att samarbeta med Kreditor som jag tycker har en mycket bra lösning, kompetent personal och framför allt, dom jobbar åt samma håll som jag. Alltså framåt! Dom harvar inte kvar i en halvfärdig lösning med manuell hantering utan lyssnar på dom åsikter och önskningar som jag som kund har att tillföra, dessutom känns det som att det händer grejer hela tiden.

Anledningen till att jag väljer att "skriva av mig" lite här är att jag känner att jag inte får någon respons från ACME samtidigt vill jag ge lite credits till Kreditor och rekommendera dom å det varmaste.

Det vore intressant att höra både Kreditor och ACME i tråden eftersom jag vet att båda är medlemmar på WN.

// Mats

Edit: Anledningen till att jag inte namnger ACME's vd i tråden är att när jag gjorde en kreditupplysning på ACME tidigare idag fick jag se att han inte sitter med i styrelsen längre, jag som kund inte fått nån info om detta från ACME.
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-26, 17:25 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag använde en gång ACME för inkasso. Säljaren lovade - vilket tyvärr är vanligt - mer än vad företaget kunde hålla. Acme skulle stå för alla kostnader och ändå dyker det fortfarande upp fakturor trots att allt är avslutat och uppsagt för flera år sedan.

I början fungerade det halvbra. Sedan slutade min kontaktperson som blev ersatt av det ena stolpskottet efter det andra.

En dag ringde en gnällig kund som fått inkassokrav från Acme. Det slutade med att kunden faxade sitt krav till mig. Och jag har aldrig sett något så oseriöst tidigare. Även om alla formella krav förmodligen var uppfyllda såg kravbrevet ut som det var en lågstadieelev som utformat det.

För mig är det mycket viktigt att allt som rör affärsverksamheten är snyggt, prydligt och ger ett professionellt intryck.
För min egen del har jag konstaterat att det är enklast och smidigast att lösa dessa tänster själv.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-29, 17:04 #3
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Hejsan
Ska försöka svara på detta utan att bli långrandig. Först vill jag tacka Mats för de värmande orden, vi som har grundat Kreditor, jag Niklas och Victor, samt resten av oss som jobbar här, idag 17 st, arbetar stenhårt för att alla kunder ska vara nöjda och glada, precis som de flesta här på forumet gör med sina kunder. Därför är det alltid väldigt roligt med cred. Konkurrensen med Acme har varit lite underlig, att möta ett bolag som jämför sin lösning med vår trots att vi tycker den är ljusår ifrån våran och erbjuder den till omöjliga priser blir lätt underligt. Dessutom som Jonny är inne på vi lägger mycket tid på att vår lösning ska vara just professionell.

Det jag kan säga iallafall, är att jag tror att det finns två typer av entreprenörer, de som vill göra allt själva och de som tror på att koncentrera sig. Ju mindre startkapital man har desto mer får man givetvis göra själv, men jag tror också att när man växer så kan det vara bra att fundera på vad man faktiskt är bra på och kanske framförallt vad man egentligen tycker är roligt att göra. En klyscha, jag vet, men finns det inte lite sanning i det? Därför är jag övertygad att, om man hittar en bra partner med bra referenser, så kan det vara vettigt att lägga ut till exempel fakturering på en extern partner. Om det sedan råkar bli oss, så blir vi väldigt glada, men det finns givetvis andra bolag där ute som också är duktiga på detta. Lite tråkigt att ett bolag som Acme ska få entreprenörer att undvika ngt som faktiskt kan spara en massa tid och tråkigt arbete.

Alltså tack till alla kunder, i höst ser vi fram emot Norge!

Önskar alla en trevlig sommar med hela Kreditor!
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 01:46 #4
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 332
Starweb gick med direkt i starten av ACME Paycontrol, men efter att ha hjälpt dom mycket med både manual och deras system så tröttnade vi på deras okunskap och brister i systemet. Kreditor körde igång ett tag därefter och då hade Paycontrol ännu inte fått igång de funktioner som vi efterfrågade. Därav valde vi att gå över till Kreditor vilka fungerat felfritt sedan dag 1.

Idag har vi levererat många kunder till Kreditor och jag anser att samarbetet varit ett av de bästa vi haft med någon parter, och bidragit till att både vi och Kreditor fått ett bättre system och fler kunder då vi hjälpt varandra med åsikter och feedback.

Jag har träffat Sebastian för "möte" i en liten pizzeria här i lilla Lund och kan bara lyfta på hatten för den gångna tiden och är inte minsta orolig för att vårt samarbete ska försämras framöver, utan snarare fortsätta i samma goda anda. Precis som Mats kan jag bara varmt rekommendera Kreditor, men skulle gärna sett att ACME eller annan leverantör på marknaden fått fram ett likvärdigt system då det idag knappast kan räknas som konkurrans med de andra aktörerna och då inte heller bidrar till lägre priser för e-handelsbutikerna vilket är våra kunder.


Gällande ACME's vanliga fakturaköp/kredittjänst har jag dock inga alls klagomål. Den biten tycker jag att de skött fint, och vi skickar idag alla obetalda fakturor till dom till en låg årskostnad. Hoppas att de fortsätter i samma stil på den biten.

/ Johan
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 09:41 #5
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Mats@Jun 26 2006, 16:58
ACME och andra kreditbolag har ju diskuterats flitigt det senaste och med anledning av detta vill jag skapa en tråd om hur jag upplever ett företag som för bara ett par år sedan byggde upp något som dom om dom skött sina kort väl gott och väl kunnat bli marknadsledande i Norden. Som står att läsa i rubriken så är det ACME jag pratar om.

Känner ingen det! Vi står begreppet be ACME köra upp sitt avtal i där bak och leta reda på någon annan. Ideén med paycontrol är bra, men Acme klara inte av att ge den kundservice som krävs. Det tog 3 veckor för dem att få ut ett lösenord till mej, för efter ett antal spydiga fax , så började det hända saker.

En sak som fick mej att gå i taket, dan innan Nationaldagen vara hela deras bolag nere, man kunde inte ringa och få någon kundservice. Jag vet att det här landet älskar att fria klämmdagar, men kan man inte begränsa sej till Jul och Nyår? Börja kännas fånigt att man inte kan få tag i ett bolags kundservice , bara för det råka vara klämmdag framför en obetydlig helgdag.

ACME har under våren blivit utsatta för en våg av bedrägerier. ( Jag ringde tom upp tjejen på paycontrol och frågade, fick godkänt och för att några timmar senare få kontra order om att stoppa utskicket till kunden. )

Sedan ändrade Acme sina rutiner, så numera bli inte ens stor välnomerade bolag genomsläppt i deras system. Snacka om att svänga. Jag fundera på att bara köpa en kreditupplysningtjänst och ta kreditrisken själv , alt lägga ut det på en seriöst företag.


ACME har svinaktiga avgifter vid inkasso, dom lägger t.e.x beslag på hela räntan själva. Vi lämnade t.e.x 5000:- till inkasso, vi fick tillbaka 4800:- , resten av pengarna la ACME beslag på. Så det är sista gången vi anlita dem för inkasso ärende.

Så vi kommer antaligen avsluta vårt avtal med paycontrol, leta reda på någon som har en likvärdig tjänst.

Kreditor har en stor nackdel, dom kräver av webbhotellet att dom skall öppna brandväggar och skit, dom kan skicka trafiken över port 80 som andra gör. Vilket gör kreditor lite struliga tekniska att ha göra med.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-26, 09:28 #6
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 60
Hejsan

Skulle bara vilja reda ut detta. Det stämmer att vi har som krav att man öppnar upp port 4567 på webbserverns brandvägg. Detta är något som de flesta webhotell våra kunder arbetar med, inte har haft något problem med. Endast ett större danskt har vägrat vilket olyckligtvis har orsakat en del problem för några av våra kunder. Av samma anledning kommer vi inom kort lansera en lösning som går över port 80. Den uppdateringen är schemalagd till augusti.
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-31, 08:36 #7
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
jensjakob jensjakob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 63
Hm, jag har Kreditor och jag har då aldrig öppnat upp någon speciell port... så det ska väl inte behöva stoppa någon att använda Kreditor tycker jag.
jensjakob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-06, 20:01 #8
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Skickade in partneravtal till kreditor nu i veckan och ser fram emot ett trevligt samarbete!

Vi har tidigare haft lite enklare rådgivning kring betalsystem med bland annat kunder hos starweb och har bara goda erfarenheter gällande kreditor och det verkar vara ett system som även är uppskattat ute hos konsumenterna.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 19:03 #9
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Sänder in vårt avtal ikväll. Har varit lyckligt förskonad från större problem innan, men vi hade i vintras (tror jag) en kille som beställde grejer. När jag kollade upp lite mer, så visade det sig att killen fanns hos KFM och var typ 18 år. Han hade en c/o-adress till en förvaltare, så jag ringde upp denne och pratade med henne. Hon suckade när jag berättade allt, och jag sa att vi skulle dra det till KFM omgående om han inte betalade. Hon ville inte att han skulle få mer problem, så hon betalade in det då det var en relativ (typ 500 kr) liten summa. Vi har haft några kunder vi har fått påminna, men generellt sett har det funkat bra.

I april-maj fick vi två beställningar från två personer i Hagfors. De beställde mer än vi hade på lager, och leverantören hade ej mer att leverera. Vi sände iväg beställningarna och har påminnt två gånger. Har tyvärr glömt av det hela lite, när vi en dag gick igenom alla kundbetalningar och upptäckte det igen. Tog upplysning på dem idag, och upptäckte att de har myyyycket obetalt. Många banker, finansföretag, inkassoföretag etc

Vi fick också i maj (tror jag det var ja) en beställning från en kille i Norrköping. Han beställde för runt 685 kr, och några grejer var beställningsvaror. Så det tog ett litet tag, sen gick den iväg. När grejerna kom så beställde han igen för lika mycket (687). Obetalt, vi har påmint. Kollade killen idag och han hade 29 betalningsanmärkningar i juli och augusti i år på hela 309500 kr. Känns som att det blir lite tufft att få ut pengar, men det är lite av en principsak. Det är egentligen lika bra att skicka in det fort som fan så att man inte hamnar längre bak i kön hos KFM, men samtidigt funderar man på om det är värt pengarna och mödan? Personerna ifråga har ju satt detta i system verkar det som, och de skiter antagligen i allt.

Detta innebär att vi från och med snarast kommer att gå över till Kreditor som jag pratade med idag, vilket innebär en fördyrande faktor för våra kunder. De måste direkt eller indirekt betala för det. Vi funderar på vilken nivå vi skall lägga oss, men vi blir nog tvungna att ta ut en avgift vid fakturering för att täcka kostnaderna. Våra beställningar brukar normalt sett ligga på relativt små belopp, för att ibland sticka upp på någon tusenlapp. Procentsatsen och månadsavgiften är inte det dyra, det är den fasta avgiften med tanke på relativt små köpbelopp. Ni som använder Kreditor, hur har ni lagt er avgiftsmässigt gentemot kund, om ni har avgift?
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-16, 22:22 #10
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
25 kr i påslag
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017