Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Adblock dödar webben

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-11, 14:47 #1
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
Eftersom jag inte vill länka mig själv (det är ju fult ) så citerar jag min egen blogg. De som vill titta där istället kan gå till tdh.se helt enkelt.

Nyfiken på vad ni tycker och tänker här på WN.

Citat:
Adblock dödar webben

Det är inte lätt att vara webbpublicist idag eftersom internet skall vara gratis. Att ta betalt är svårt, nästan alla som försöker misslyckas. Har du inte extremt många läsare eller en väldigt exklusiv stämpel/läsarkrets, alternativt en unik tjänst, så kan du inte ta betalt för din sajt - knappt ens om du uppfyller dessa kriterier.

Det lämnar annonser som intäktskällor.

Att leva på annonsintäkter är väl okej, jag är nöjd så länge jag slipper ringa och sälja själv eftersom det inte är mitt gebit eller ens vad jag är duktig på. Annonser stör inte mig, är de någorlunda riktade är de på gränsen till samhällsinformation. Visserligen klickar jag sällan, men ibland så - och budskapet har jag åtminstone processat i skallen. Att jag sedan ofta förkastar eller helt enkelt ignorerar det är en annan femma, det viktiga är att det gick fram.

Vissa vill inte se några annonser, föredrar stora vita rutor där det annars hade varit färglada budskap från komersialiseringens högborg. Jag förstår mig inte riktigt på det, för sidans layout blir ju hemsk och så länge det inte poppas upp äckliga fönster i huvudet på mig, eller kablas ut hiskelig Crazy Frog-musik så ser jag inga problem med annonser.

Men vissa gör det. De kör adblock eller någon annan lösning för att filtrera bort dem - det finns väldigt många, vissa integrerade i virusprogram och mjukvarubrandväggar som levereras med datorer. Det kommer ta död på webben, för om alltför många tar bort annonserna så blir det inga intäkter. Utan intäkter kan man inte driva en stor webbplats idag.

Så okej, ni väljer bort annonser. Fel, ni tvingar bort annonser, filtrerar undan en del av webbplatsen som ni besöker. Strunt samma att det betyder att driftaren inte får ett öre för ert besök, ni skall ju läsa den gratis och på ert sätt. Är det er rättighet på något vis? Borde allt i världen vara gratis för er? Låter ni någon klippa ut tidningsannonserna med?

Den nya tekniken gör det lätt att stjäla. Om jag publicerar en webbplats som drivs med annonspengar så är annonserna en del av den. Ni behöver inte besöka sajten, men om ni gör det så vill jag att mina annonser visas - det är nämligen de som gör att jag kan ha råd att driva den.

Annonser är villkoret för att webbplatsen kan vara gratis att läsa. Accepterar du inte villkoret så vill jag inte ha dig som besökare.

Webben har allvarliga problem. Folk vill inte betala för webbplatser med villfarelsen att allt online skall vara gratis. Samtidigt börjar de filtrera bort annonser för de är irriterande och därmed tar de även bort den enda intäktskällan som finns - just eftersom samma personer vägrar betala för innehåll.

Det är sjukt och kommer förändra webben. Det första som händer blir att de mindre webbpublicisterna får dra sig tillbaka, ifrågasätta sina produktioner och kanske lämna in handduken. Den frihet som finns online idag är hotad på grund av det här.

Jag har ingen lösning, men problemet behöver belysas ytterligare. För det är ett problem, oavsett vad man tycker om sin rätt att välja att inte se en hel webbplats som man besöker gratis, så är det ett problem som berör alla.

Din favoritsajts dagar kan vara räknade. För den här posten behövde lite dramatik.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 14:54 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Bra, hoppas nästa inlägg handlar om piratkopiering.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 15:21 #3
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Thord Daniel, förstår ditt dilemma, men anser dock att du ändå har fel.
De som väljer att blockera bort annonser gör det inte för att jävlas, de gör de för att de gillar inte annonser och skulle troligen inte besökt din sida om annonserna hade varit kvar.

Så på något sätt känns det. Är det verkligen så viktigt att annonserna syns för alla? Om alla besökare hade sagt, "Har du annonser så vägrar vi att besöka din sida", skulle du fortfarande envisas med att ha kvar annonserna?

Hela ditt resonemang låter lite som piratkopiering, eller som Petter uttryckte sig, att alla som laddar ned musik borde avrättas. Hitta andra lösningar istället. Var ju en artikel om Lunarstorm för ett tag sedan på IDG där man hyllade deras sätt att bygga in reklamen i sin hemsida. Alltså att göra produktplacering inne i hemsidan, i någon funktion eller liknande. Det vill säga så som Kanal5 gör med Room Service, låter byggfirmor med mera sponsra med produkter som man visar i Teve mot en summa pengar.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 15:37 #4
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 150
Spindel, jag tror du har fel - hade det inte funnits något sätt att blockera annonserna så hade samma besökare fortfarande läst sidan. Content is king, och de är där för att sidan är bra.

Det faktum att de kan välja bort annonserna gör att de väljer att göra det, och det är ett problem. Hur tittar du på TV? Jo, visst byter du kanal under reklamen, åtminstone ibland? Samma fenomen. I USA är Tivo ett problem därför att den filtrerar bort reklamen och om man inte lyckas lösa det - med reklam i själva programmen exempelvis, vilket redan är en realitet och är desto svårare att filtrera bort.

Lunarstorm har integrerat sin reklam ordentligt, och det finns redan i TV-programmen. Jag tycker inte det är bra, det gör att läsaren måste ställa sig frågan hur köpt resten av innehållet är. Om annonserna ligger separat så ligger det inte lika nära till hands. Jag tror inte heller att det är en lösning som adblock-användande besökare vill ha.

Och ja, för att besvara din fråga - jag skulle säga att du kan gå någon annanstans om du inte vill se annonserna, eller betala för dig. Att ha en privat hemsida eller ett litet hobbyprojekt som får sina annonser bortfiltrerade är en sak, men att driva ett komersiellt projekt och se sin inkomstkälla tas bort bara för att "jag vill inte se dem, men läser gärna din sida gratis" är inte hållbart. Det är som att riva ut alla annonserna i Nöjesguiden innan den sätts ut i ställen. Gissa hur länge den hade levt då?
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 15:56 #5
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 618
Med tanke på att det går hyfsat enkelt att via Javascript kasta ut besökare med adblockers och jag bara sett en enda sida som gör det. Skulle jag gissa på att de flesta sidorna hellre vill ha besökare som blockar reklamen än att inte alls ha dessa besökarna. Möjligt att jag har fel men varför kastar då inte fler sidor ut de besökarna med Adblockers?
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 16:22 #6
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Citat:
Originally posted by WizKid@Mar 11 2006, 15:56
Med tanke på att det går hyfsat enkelt att via Javascript kasta ut besökare med adblockers och jag bara sett en enda sida som gör det. Skulle jag gissa på att de flesta sidorna hellre vill ha besökare som blockar reklamen än att inte alls ha dessa besökarna. Möjligt att jag har fel men varför kastar då inte fler sidor ut de besökarna med Adblockers?
Underbart! Nu får vi hoppas att tdh står för det han har sagt (skrivit) och lägger in ett sådant script! :lol:
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 16:42 #7
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 701
Jag håller med tdh. Det känns väldigt moraliskt tvivelaktigt att använda sig av exempelvis AdBlock. Låt självklart marknadskrafterna ha sin verkan. Tycker besökaren att det är för mycket reklam på en sida - då får besökaren gå till en konkurrent.

Det ni måste tänka på är att, problemet är inte så stort nu - men jag är fullständigt övertygad om att det kommer att växa.

Att integrera reklamen i innehållet är en väg att gå. Att exempelvis skriva recensioner för diverse produkter som man sedan länkar till. Men här uppstår, precis som tdh tog upp, problemet med reklam som är för nära anknyten till innehållet. Recensionen tenderar att bli väldigt partisk för att besökaren ska köpa produkten.

Lösningar som Lunarstorm använder där de har särskilda avtal med stora företag för att skapa nya tjänste som mestadels bygger på branding är inget alterantiv för mindre aktörer.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 16:53 #8
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by tdh@Mar 11 2006, 16:37
...om du inte vill se annonserna, eller betala för dig.
Så?

Antingen accepterar du att dina användare filtrerar bort oönskat innehåll, eller så tar du betalt för innehållet. Vad är problemet?
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 17:14 #9
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Har ni tänkt på problemet med blinda människor som går på stan och bara totalt ignorerar storbildsreklam. Inte ens deras ledhundar lägger märke till den. Det är för jävligt, men jag jobbar på en lösning.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-11, 17:43 #10
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Ärligt talat är det ju bara girighet om man inte vill tillåta Adblock. Som sagt, de som använder Adblock är ju de som inte vill se reklamen.

Tänk er följande scenario. En sida upptäcker att 50% av besökarna använder Adblock. Siteägaren bestämmer sig sedan för att göra som WizKid nämnde, sätta in ett skydd mot Adblock. De som använder Adblock bestämmer sig att ta bort Adblock för att kunna se sidan. Dock är de fortfarande lika mycket emot reklam och finner den plågande. Ett företag bestämmer sig för att sätta in en stor, flashig annons eftersom sidan är välbesökt. Men pang! Visade sig vara en olönsam marknadsföring eftersom få klickade på annonsen.

Så vad spelar det för roll om användare använder Adblock egentligen? Annonsen är ju lika irriterande oavsett om det är tvång eller inte.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017