Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Använda sig om copyrightskyddad materiel

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-16, 17:25 #1
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Hej
En fråga om hur ni brukar göra.
Fick en begäran från en kund att jag skulle lägga ut några tidningsaartiklar som rör kundens verksamhet på deras hemsida.
I tidningen står mycket tydligt "Eftertryck förbjudes..." ingenting om att det är ok att göra det om källan anges.

Några alternativ finns här.
1) Att göra som kunden vill utan att informera kunden om att det faktiskt krävs tillstånd av tidningen.
2) Be kunden ordna tillstånd (eller göra det åt kunden) för publicering. Risken finns då att tidningen säger nej.
3) Gör som kunden vill men informera att det nog inte är riktigt ok att göra på det här sättet.
4) Vägra göra det.

Tja hur skulle ni göra?
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 17:28 #2
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
2 eller 3. Tycker ändå att man har viss skyldighet gentemot kunden att upplysa i sådana fall det är uppenbart. Se till att ha ett avtal med kund där du frånskriver dig ansvar vid en eventuell tvist när det gäller upphovsrättsskyddat material.

Edit: det kom visst till en fjärde punkt nu också.. Vägra är aldrig bra, man ska alltid föra en disussion med sina kunder, det vinner man mest på.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 17:29 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
2 eller 4. Allt annat är oseriöst.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 18:11 #4
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Lindahl:
Citat:
Se till att ha ett avtal med kund där du frånskriver dig ansvar vid en eventuell tvist när det gäller upphovsrättsskyddat material.
Hm, undrar lite över vems ansvar det blir i slutändan vid en tvist med tidningen (i det här fallet), trots allt.
Om jag informerar kunden (alt 3) men gör arbetet - Är det då verkligen mitt ansvar?
I det här specifika fallet är vare sig jag (mitt företag) angivit någonstans på hemsidan.
I ett tidigare fall av samma karaktär, men en annan kund gick alternativ 2 bra.
Vägra är inget alternativ, framtida uppdrag (omdesign och utökning av sidan) som i princip är klart är för värdefullt.

Men gör så här ringer tidningen och frågar rent generellt hur de ställer sig till det utan att nämna vilket företag eller artikel det gäller.
(Såja nu blev det ett eventuellt bekymmer för morgondagen istället )
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 18:41 #5
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 854
hubbert, det var nog tråden om någon som lagt upp thumbnails över kunders hemsidor i sin portfolio jag tänkte på när jag skrev det där om att se till att ha ryggen fri så att säga. Annars så har även jag svårt att tänka mig att du skulle kunna råka illa ut.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 18:54 #6
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Jo, men det ligger en poäng i det du säger Lindahl att ett avtal nog kan behövas om man kör på alternativ 2, känns på något sätt säkrare i allafall.

Fast en tanke slog mig nu, säg att en kund beställer design och allt, webbyrån lägger upp bilder som är upphovsrättsskyddade utan att informera kunden.
Tvist uppstår med den som äger upphovsrätten. Låter i det fallet lite som att webbyrån faktiskt har någon form av ansvar.
Eller begär kunder i avtalen de tecknar att webbyrån lovar att inte använda copyrightskyddad materiel?

Fast det blir nog en annan tråd.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 19:59 #7
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Artikelbilden är helt klart en del av innehållet, inte designen. Om det nu är så att du endast ska tillverka site samt dess layout och din kund ska "drifta" den (i detta fall alltså fylla på med innehål), så känns det som att du har ryggen fri.

Men det skadar ju inte med ett papper som säger detsamma...
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 21:37 #8
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 100
Ett knepigt dilemma...

Bortsett från alla moraliska betänkligheter:

Om vi utgår från att du lägger in texten åt kunden trots att den är "lånad" för husfridens skull och för er framtida relation/arbeten:

Alternativ 1.
Du arbetar fristående (d.v.s. egen firma på uppdrag av kunden). Det skulle inte förvåna mig om du åker med i farten som medansvarig eftersom du har tillverkat sidan. (Jmfr. köra flyktbilen vid bankrån. )

Alternativ 2.
Du arbetar som projektanställd av kunden. Då bör rimligtvis allt ansvar vila på kunden i egenskap av arbetsgivare (du lyder bara order).

Jag skulle vara ytterst försiktig om alternativ 1 gäller. Människor har en nästintill instinktiv förmåga att skylla ifrån sig för att rädda sitt eget skinn när det börjar bli dags för Tingsrättsförhandlingar.

Jag är varken Jurist eller Advokat, detta är bara mina personliga spekulationer, så ta mina tankegångar med en nypa salt. Det är i alla fall så som jag ser på det hela...

Förslag: Ett anonymt telefonsamtal till Svenska Journalistförbundet http://www.sjf.se 08-613 75 00 kanske i alla fall kan klara ut frågan om du riskerar att ställas till svars som medansvarig vid en ev. framtida tvist.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-16, 21:55 #9
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Kör enligt Alternativ 1 pitbull.
Får nog slå en signal till både tidningen och SJF nysta lite vidare i det som du föreslår.
Tittade lite ordentligare på sidan och såg att det är en del annat materiel där upphovsrätten verkar lite tveksam vid en snabb bedömning, materiel som skall följa med i den nya designen.
Suck... den som gjort sidan verkar ha "rundat" en del hörn och kunden har noll koll på det här med IT.

Tack för er hjälp
Kollar upp det under morgondagen eller nästa vecka så återkommer jag här om jag får rätt på något som är av allmänt intresse för oss.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-17, 11:56 #10
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
I en liknande situation bad jag kunden att maila tidningen och fråga om de fick publicera artikeln på sin hemsida. De fick den i PDF-format (bara själva artikeln) så det blev rätt bra.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017