Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Får man recensera vad man vill?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-09-04, 10:05 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Standard Får man recensera vad man vill?

Hej!

Jag driver en spelsajt där jag recenserar allt möjligt, t.ex fysiska produkter, spel och liknande.

Nyligen skrev jag en recension av en grej där alla bilder är mina egna och även texterna. Jag skriver alltid vem som har skapat det jag recenserar och i slutet av varje recension länkar jag till vart den kan införskaffas. I detta fallet var det en grej som man kunde ladda ner så då länkade jag till MediaFire.com.

Efter att ha recenserat över 1000 olika grejer så har jag aldrig haft några problem tills idag. En person hörde av sig på Twitter och var sur över att jag inte bett om tillåtelse att recensera det han hade skapat.

När jag förklarar att bilderna är våra egna och även texterna så blir han ännu argare och säger att han kommer "ensue legal actions" eftersom jag länkar till hans MediaFires nerladdningslänk.

Är detta på något sätt olagligt?

Inte ens övervägt att detta på något sätt skulle vara olagligt. Det finns ju tusentals sajter, YouTube-kanaler och så vidare som recenserar grejer. Känns inte rimligt att han skulle kunna stämma mig för detta.

Edit: Bör tillägga att det är en webbplats som hostas i USA och allt innehåll skrivs på engelska, om det nu gör nån skillnad.

Senast redigerad av Knös den 2015-09-04 klockan 10:07
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-04, 10:34 #2
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Jag är ingen jurist, men jag har för mig att dels gäller det landets lagar där webbservern står men sedan även mot det landet du riktar sidan mot.
Är länken till MediaFire någon publik länk till lagligt material, eller är det mer en direktlänk till filen och man skippar någon landningssida?

Jag hade nog talat med en advokat som är insatt i landets regelverk och lagar.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-04, 10:48 #3
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Länken går faktiskt inte till MediaFire nu när jag kikade efter. Vi länkar till en landningssida som är publik och finns länkad på t.ex olika forum där han drar in annonsintäkter på besökare innan han därifrån skickar dom till MediaFire.

Hans landningssida som vi länkar till ägs inte ens av han. Han råkar bara ha ett konto där som gör att han kan skapa sådana landningssidor och dra in annonsintäkter på den. Materialet är lagligt och gratis.

Egentligen ingen stor grej. Vi skickar säkert 50% av alla trafik han får och är därmed skyldiga för 50% av hans annonsintäkter. Så kan lika gärna ta bort inlägget helt eftersom det inte finns någon anledning och gynna personer som bara klagar.

Mest intresserad av det om det han säger faktiskt är sant eller om han är bara ännu en låtsasjurist.

Senast redigerad av Knös den 2015-09-04 klockan 10:55
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-04, 11:41 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Jag är ingen jurist, men jag har för mig att dels gäller det landets lagar där webbservern står men sedan även mot det landet du riktar sidan mot.
.
För att ta död på denna myt om webbservern plats. Lagar är olika i olika länder och oftast bygger de på uppsåt, inte fysiskt plats för den digitala fillagringen.
Vilket lands lagar som gäller baseras på din bosättning, geografisk plats när du utförde handlingen, land det riktar sig till, webbservern plats och mycket mer. Det görs en samlad bedömning och du kan därför hamna i flera jurisdiktioner.

Med tanke på din fråga så är grundregeln i största delen av världen att man får skriva vad man vill om företag och dess produkter så länge det är sanningsenligt. Att länka är odiskutabelt lagligt så länge:
-Du inte länkar till olagligt material
-Du inte använder iframe eller liknande för att integrera länken på din sajt
-Du inte hävdar ägandeskap av länken
-Du inte profiterar på länken med t.ex. redirect-annonser
-Oönskad djuplänkning har varit uppe och diskuterats i USA ett par gånger, tror dock målsägande förlorat alla dessa fall.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-09-04, 12:23 #5
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Tack för klargörandet!
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017