Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Missnöjd kund nämner mig vid förnamn i forum.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-08-26, 17:27 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Missnöjd kund nämner mig vid förnamn i forum.

Hej!

Är det lagligt att skriva t.ex:

"Nu mejlade Johan mig detta"

Kunden har skrivit saker som inte riktigt stämmer kring ett ärende hos oss.

Har ingen erfarenhet av detta, men känns inte kul att nämnas vid namn i offentligt forum. Vad kan jag göra?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 17:51 #2
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Det är givetvis inte olagligt att nämna någon vid förnamn, hur skulle det fungera?

Om det däremot har avtalats sekretess eller liknande kring själva innehållet så skulle ju det kunna vara något.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 17:58 #3
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Advocacy Visa inlägg
Det är givetvis inte olagligt att nämna någon vid förnamn, hur skulle det fungera?

Om det däremot har avtalats sekretess eller liknande kring själva innehållet så skulle ju det kunna vara något.
Nej jag förstår det. Men har för mig att det inte skulle vara ok att nämna någon vid namn.

T.ex om jag går in i elgiganten och får ett nekat återköp, därefter skriver i ett forum online där jag nämner namn på den anställda. Har länge trott att det här inte skulle vara ok... Men jag kanske har haft fel.

Kan man avtala in att all kontakt med vår ebutik är sekretessbelagt?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 18:12 #4
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Det känns nästan som att ni inte har rent mjöl i påsen då du verkar ha mycket problem med kunder.
Vi driver flertalet shoppar och har inte ens i närheten av de problem med forum m.m. som ni verkar ha?!
Inte för att det är svar på din fråga men ofta brukar det vara "Skit in, skit ut" ...
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 18:34 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Det känns nästan som att ni inte har rent mjöl i påsen då du verkar ha mycket problem med kunder.
Vi driver flertalet shoppar och har inte ens i närheten av de problem med forum m.m. som ni verkar ha?!
Inte för att det är svar på din fråga men ofta brukar det vara "Skit in, skit ut" ...
Oj vad det spekuleras vilt. Det kan också vara som så att vi har fler kunder och att det ibland förekommer, för oss; precis som för alla andra att man möter en jobbig kund. Oftast brukar vi bara köra på goodwill, men samtidigt kan man inte alltid komma överrens.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 19:26 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Oj vad det spekuleras vilt. Det kan också vara som så att vi har fler kunder och att det ibland förekommer, för oss; precis som för alla andra att man möter en jobbig kund. Oftast brukar vi bara köra på goodwill, men samtidigt kan man inte alltid komma överrens.
Sedan beror det också väldigt mycket på kundkrets och antal kunder! Har man många finns risken att 1 eller 2 av dem är fel ute.

Problemet här är att vi inte kan lägga ut kundens mail med oss eller kundens uppgifter. Om vi hade gjort det i det offentliga forumet hade man lätt kunnat se att kunden ljugit i forumet.

Dock gör vi självklart inte detta, dels för PUL och dels för att det inte skulle ge ett professionellt intryck alls.

Yllis. Tips till dig på detta forum. Om du inte har någonting att bidra med, så bör du inte skriva något. Flashback kanske är något för dig...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 19:47 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det är lagligt skriva namn och så, men om han förfalskar innehåll i mail och publicerar kan du försöksa stämma personen möjligtvis.

Men om personen bara publicerat mail rakt av utan modifiera innehållet har du svårt göra något.

Men tyvärr skyddar Sverige idioter som kan skada företag ekonomiskt på stora summor genom ljuga eller ren smutskastning. Och problem är även om du hade lyckas få person ersätts dig för skador så har personen ofta inte inga pengar ändå. Och staten är för fega hantera det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 21:36 #8
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 012
Så länge det inte handlar om förtal eller annat olagligt kan ni inte göra alltför mycket åt det, att bara skriva ut förnamn är långt ifrån olagligt.

Du kan alltid maila ansvarig på forumet och fråga om de kan ta bort inlägget alternativt åtminstone ta bort ditt namn. På ett tidigare jobb jag hade med kundkontakt så hade de policy att aldrig ge ut fullständigt namn, antar det har med dessa ärenden att göra.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 22:11 #9
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Så länge det inte handlar om förtal eller annat olagligt kan ni inte göra alltför mycket åt det, att bara skriva ut förnamn är långt ifrån olagligt.

Du kan alltid maila ansvarig på forumet och fråga om de kan ta bort inlägget alternativt åtminstone ta bort ditt namn. På ett tidigare jobb jag hade med kundkontakt så hade de policy att aldrig ge ut fullständigt namn, antar det har med dessa ärenden att göra.
Jag förstår. Tack för alla svar.

Ja det är just det som är grejjen. Personen försöker få oss att framstå som oärliga när det är personen själv som gjort allt det oärliga...
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-08-26, 22:16 #10
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Det är lagligt skriva namn och så, men om han förfalskar innehåll i mail och publicerar kan du försöksa stämma personen möjligtvis.

Men om personen bara publicerat mail rakt av utan modifiera innehållet har du svårt göra något.

Men tyvärr skyddar Sverige idioter som kan skada företag ekonomiskt på stora summor genom ljuga eller ren smutskastning. Och problem är även om du hade lyckas få person ersätts dig för skador så har personen ofta inte inga pengar ändå. Och staten är för fega hantera det.
Instämmer med dig här, känns ej bra att vem som helst kan skriva vad som helst och har så lätt att komma undan med det, även om ärliga företag skadas ekonomiskt.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017