Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Dedikerad server eller VPS?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-19, 10:47 #1
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
MrClick MrClick är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 83
Standard Dedikerad server eller VPS?

Hej,

Jag håller på att starta upp en sajt som på sikt kommer ha en del trafik, siktet är på 150 000 unika besök och uppåt per månad. Jag har förstått så pass mycket att jag kan utesluta ett vanligt webbhotell, men jag kan ingenting om servrar.

I dagsläget har jag ett tiotal sajter som är uppe och snurrar men där räcker webbhotellskapaciteten långa vägar. Men om jag skaffar mig en server istället så behöver jag ju inte webbhotellet. Hur fungerar det då? Kostar det per domän som man kopplar till servern? Har för mig att jag läst någon gång att man måste "köpa ip-adresser" eller liknande. Men jag kanske är ute och cyklar?

Är det svårt att sätta upp en dedikerad server/vps? Kostar mjukvaran att köpa? Vart får man tag i mjukvaran? Är det svårare att installera dessa program på en server än en vanlig dator? Är det värt att ta ett "systemförvaltningspaket" hos någon av alla leverantörer för att slippa detta?

Var kan man lära sig sånt här annars? Är det värt att lägga ned den tiden och lära sig eller ska man betala och låta någon annan sköta den? Tar tacksamt emot tips om allt som kan vara nyttigt och veta.
MrClick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 14:01 #2
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Programvaran kan du komma undan helt gratis om du kör med open source, men att administrera det kräver kunskaper, främst om du ska hålla det säkert.

Du kan ha så många sidor och domäner kopplade till din server sålänge kapaciteten på den finns, så dina 10-20 sajter ska inte vara några problem. En IP-adress räcker, om du inte har några speciella behov av flera.

Eftersom det låter som att du inte är så insatt skulle jag rekomendera att du köper en managed vps/dedikerad server. En vps kan man skala upp när behovet finns, en dedikerad server har du inte samma möjligheter med.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 14:53 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Det låter som du är väldigt lång väg från att administrera en egen webbserver och skulle verkligen inte rekommendera att du börjar lära dig på en live sajt. Detta av väldigt väldigt många anledningar.

Ett tankesätt jag vill rekommendera är istället att du inte ska sätta upp allting perfekt från början. Alltså använd ett webbhotell så du kan fokusera på att göra sajten rätt och bygga upp din besökarkrets. Drifta en egen server är onödigt, farligt och tidskrävande i din situation.
När och om du sedan når ditt mål så har du lärt dig mer längs vägen och kan göra förflyttning efterhand som det behövs.

Inte svar på din fråga kanske men är övertygad om detta kommer vara mycket bättre för dig.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 15:01 #4
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Jag håller med ovanstående och tycker att du ska köra på ett vanligt webbhotell nu. Sedan om du ser att din sida växer, ja då kan du ta beslutet.

Du har inget behov av en egen server idag vad jag kan se. Ta inte de stora drakarna som Citynetwork eller Binero, kör på en mindre aktör. Inleed tex har bra webbhotell med snabba servrar. Kan ju dels bero på att man inte har samma växtvärk som de andra.

Men ta inte på dig serverdriften själv om du inte kan det. Köp en managed tjänst i så fall.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 15:20 #5
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Jag håller med DavidEW, börja och kör på ett snabbt webbhotell, Inleed, Oderland eller något annat snabbt webbhotell, ta inte något stort webbhotell, massdrift och prestanda går tyvärr inte hand i hand och sedan kan du kanske ta en vps någonstans där du kan lära dig lite eftersom och när tiden är mogen flytta över allt till den.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 15:42 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jag håller med DavidEW, börja och kör på ett snabbt webbhotell, Inleed, Oderland eller något annat snabbt webbhotell, ta inte något stort webbhotell, massdrift och prestanda går tyvärr inte hand i hand och sedan kan du kanske ta en vps någonstans där du kan lära dig lite eftersom och när tiden är mogen flytta över allt till den.
Något stort webbhotell = sämre prestanda? Nope tror du talar mycket för egen räkning där Daniel. Många mindre med sämre resultat i testet nedan?

http://www.webbmekanikern.se/artikla...-av-webbhotell

Fördelen med mindre webbhotell handlar mycket om flexibilitet och service tror jag. Man har färre kunder och är kanske också hungrigare vilket är vanligt. Detta tycker jag man bör trycka på. Dock känner jag lite att man skall inte bortse från fördelarna från ett moget webbhotell. Det är så mycket mer än prestanda som gäller. Vissa leverantörer kör med en enda internetleverantör eller för små pipor så en enklare DoS-attack på några Gbps kan påverka. Man kanske inte har filtreringskapacitet. Man peerar inte. Kanske inte många fysiska linor ut. Många delar som gör en helhet som är god är väl det jag försöker säga. De små har vissa fördelar - de lite större andra.

Senast redigerad av johan1234 den 2015-01-19 klockan 15:44 Anledning: Skrev fel.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 15:55 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Något stort webbhotell = sämre prestanda? Nope tror du talar mycket för egen räkning där Daniel. Många mindre med sämre resultat i testet nedan?

http://www.webbmekanikern.se/artikla...-av-webbhotell
Dålig jämförelse, många webbhotell är inte med inkl oss själva och tex. inleed, men citynetwork sticker ut i testet, det håller jag med om, även om jag upplever att Binero har fått ordning på sitt SAN och är betydligt snabbare numera. Men visst, det är inte många webbhotell som är snabba, eller fungerar det bra att installera tex. Magento hos er på CN, har du något exempel på kund? Fungerar magento hyffsat på ett webbhotell så fungerar det mesta där brukar jag säga, så det är en bra måttstock.

Senast redigerad av Danielos den 2015-01-19 klockan 16:01
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 18:34 #8
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Hej,
Jag håller på att starta upp en sajt som på sikt kommer ha en del trafik, siktet är på 150 000 unika besök och uppåt per månad. Jag har förstått så pass mycket att jag kan utesluta ett vanligt webbhotell, men jag kan ingenting om servrar.
Det beror helt på typ av tjänst. Är det statiska sidor så borde det funka på ett helt vanligt webbhotell, men kräver din hemsida backendprogrammering (PHP, Ruby, Python t.ex) och databaser kanske det blir lite segare.

Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
I dagsläget har jag ett tiotal sajter som är uppe och snurrar men där räcker webbhotellskapaciteten långa vägar. Men om jag skaffar mig en server istället så behöver jag ju inte webbhotellet. Hur fungerar det då?
Korrekt, du kan lägga alla dina sidor på samma server och på så vis slippa webbhotellsavgiften. Du pekar helt enkelt dina domäner till servern IP-adress.

Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Kostar det per domän som man kopplar till servern? Har för mig att jag läst någon gång att man måste "köpa ip-adresser" eller liknande. Men jag kanske är ute och cyklar?
Nej, du kan lägga obegränsat antal sajter på samma IP-adress. Det du har läst kan vara att om man ska köra HTTPS och ha stöd för riktigt gamla webbläsare måste du ha unika IP-adresser per domän.

Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Är det svårt att sätta upp en dedikerad server/vps? Kostar mjukvaran att köpa? Vart får man tag i mjukvaran? Är det svårare att installera dessa program på en server än en vanlig dator? Är det värt att ta ett "systemförvaltningspaket" hos någon av alla leverantörer för att slippa detta?
Jag gissar att du inte har någon erfarenhet av Linux. Linux är svårt i början och som tidigare nämn är det en dålig ide att försöka få igång 10 produktionssajter på en server utan erfarenhet. Allt du behöver för att drifta dina webbsajter på en linuxserver finns som open-source (gratis).

Väljer du istället den andra vägen, Windows server så är tröskeln betydligt lägre, men du åker på licensavgifter för windows server. Då kan du administrera den via fjärrskrivbord. En windowsserver behöver generellt sätt vara kraftfullare för att hantera samma mängd trafik och jag skulle verkligen inte rekommendera att drifta på windows server om du inte bygger ASP.NET sajter.

Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Var kan man lära sig sånt här annars?
Om du verkligen vill lära dig linux, installera ubuntu desktop så att du kan välja att starta det eller windows när du startar din dator (Välj engelska som systemspråk så är det lättare att googla efter lösningar när du får felmeddelanden). Googla "linux webserver" och försök få upp en webbserver på din hemdator till en hello-world-hemsida (hint: Apache eller nginx är vad du ska installera) Vill du inte köra din "lekserver" på din egna dator kan du skaffa en VPS för 5 dollar i månaden på digitalocean.com, men då får du inget skrivbord utan enbart en terminal (en kommandotolk). Om du har en gammal dator liggandes någonstans så funkar den utmärkt också. Internet kryllar av information om detta, låt google, stackoverflow.com och askubuntu.com bli dina bästa vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av MrClick Visa inlägg
Är det värt att lägga ned den tiden och lära sig eller ska man betala och låta någon annan sköta den? Tar tacksamt emot tips om allt som kan vara nyttigt och veta
Det handlar om vilja och motivation, jag var en gång i tiden novis på linux, jag skulle fortfarande inte kalla mig någon expert 7 år efter att jag installerade min första linuxmaskin men jag driftar sajter som har långt över det besökarantalet du nämner.

Jag tror dock som tidigare talare att du ska koncentrera dig på att bygga produkten och inte att försöka få den att klara massor av trafik, ta tag i det problemet när det kommer.

Senast redigerad av CotopaXi den 2015-01-19 klockan 18:48
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 19:41 #9
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Rosch Rosch är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 34
Är absolut inget serverproffs men det är ganska enkelt att komma igång med en server (VPS, från $5/mån) på digitalocean.com t.ex. med Ubuntu för att köra Wordpress-sajter på eller liknande. Enklare server-administration (brandvägg, automatiska säkerhetsuppdateringar etc.) kan man hantera t.ex. via tjänster som serverpilot.io utan kostnad.
Rosch är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-19, 22:30 #10
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
MrClick:

Börja med det du är bra på, vilket jag misstänker är att bygga webbplatser. Börja inte fundera på vilken VPS du ska ha nu, utan färdigställ sin webbplats och slipa på den så mycket som möjligt (inte för mycket dock, då kommer du aldrig live).

Sen när sajten är live kan du börja med optimeringar och se vart flaskhalsarna sitter allteftersom sajten växer. Nu vet jag inte vad det är för system du har men du kanske kommer långt med ett vanligt webbhotell till en början.

Om du vid det skedet (när du börjar växa ur ditt webbhotell) fortfarande inte känner dig bekväm att skapa en egen VPS, så rekommenderar jag skarpt en sk. Managed Server. Många (om inte alla) av de större aktörerna har en sådan tjänst och går ut på att dom hanterar servern, står för brandväggen, konfar webbservern/databasen, uppdaterar/patchar operativsystemet osv osv. Tro mig, detta är inget du vill göra om du inte verkligen vet vad du gör. Det enda du gör är att du får FTP-access (eller liknande) till webbserverns hostmapp och en öppning mot databasen för att kunna hantera din webbplats.

Visst, att göra allt själv är ett sätt att lära sig men då ska du ha råd med att allt kan gå åt pipsvängen med om du gör minsta misstag.

Att skapa en VPS och "learn as you go" är _inget_ jag rekommenderar dig att göra när det gäller en live site (möjligen om det är i samband med utvecklingen). Fokusera och lägg din tid på det du är bäst på och det du tycker är kul!

Senast redigerad av gregoff den 2015-01-19 klockan 22:33
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017