Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fler besökare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-25, 11:18 #1
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
OK, antar att denna fråga också finns i 100 tidigare trådar, men liksom när det gäller riktlinjer för annonspriser, så återkommer dom ju för att det finns ett stort intresse och behov av att diskutera!

Min fråga är tämligen enkel. Vad kan jag göra, förutom att annonsera själv, för att generera fler besökare till min sida? Som jag skrev tidigare har jag just nu ca. 5-6000 / månad eller ca. 200 / dag. Tittar man på Tasteline och jämför så skall dom ha ca. 100.000 / månad, dvs. detta borde vara ett riktmärke för hur stor min "surfmarknad" är! Jag ligger alltså på en surfandel av ungefär 5% (eller troligtvis mindre eftersom det finns fler sajter än Tasteline).

Så vad kan göras? Har testat att vara aktiv i olika forum. Det har inte givit så mycket. Har försökt få ut länkar i olika directories, andra bloggar osv. det ger en handfull. Absolut mest trafik just nu kommer från Google genom vanliga sökningar (kanske inte helt oväntat), pga. detta har jag ökat min uppdateringsfrekvens för att växa i content. Har funderat på att skriva något litet skript som folk han få lägga på sina hemsidor, t.ex. veckans champagnetips eller något liknande, med en länk tillbaka till mig sida. Kör med mitt nyhetsbrev för att få tillbaka folk.

Fler tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 11:22 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag svarar samma som jag alltid svarat på denna typ av fråga: Adwords
Mest högkvalitativ trafik till lägsta pris.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 11:28 #3
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Har testat Adwords (när det varit "gratis"), men med tanke på dom affiliate-program som finns inom mitt område så är det inte motiverat. Det kostar helt enkelt mer än det smakar så att säga!

Man skulle i och för sig kunna tänka sig att göra en "investering" i detta för att få upp besökssiffrona i syfte att kunna ta ut högre annonspriser mot annonsörer som man tar direktkontakt med, men jag är inte riktigt där ännu så att jag etablerat sådana kanaler.

Andra icke-annonseramera tips? Är intresserad av något sätt att kunna sprida inkommande länkar brett.

/Gastronomen
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 11:49 #4
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
Fler besökare.. vem vill inte ha det..

Har du provat att skicka pressreleaser och/eller kontaktat tidningar? Inte alltid de är så intresserade, men om du t.ex. skulle göra en stor GI-special (eller om något annat aktuellt) är det inte helt omöjligt att du skulle få några rader i någon tidning.

Du skulle kunna prova ha en återkommande tävling (en vinnare varje månad) och sprida länken till tävlingssajter typ blienvinnare.com och tavla.se. Ger förstås en del "skräptrafik" men kan vara värt att prova.

Finns det andra mindre matsajter du kan byta länkar med? Visst kan man se dem som konkurrenter, men mer trafik tjänar ni säkert alla på.

Skript som folk kan använda på sina hemsidor ("dagens maträtt" osv.) låter som en utmärkt idé.
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 11:59 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by gastronomen@Oct 25 2005, 11:28
Har testat Adwords (när det varit gratis), men med tanke på dom affiliate-program som finns inom mitt område så är det inte motiverat. Det kostar helt enkelt mer än det smakar så att säga
När det var gratis? AdWords har aldrig varit gratis vad jag vet, däremot har man gett bort 500 kr kuponger men det anser jag vara alldelles för lite för att testa.

* Välj ut några relevanta ord/termer.
* Skriv en bra relevant annons.
* Tänk som besökaren, vem vill du ha till din sida? Vad ska han vara ute efter? Anpassa sökord och annonser efter det!
* Sätt ett rimligt bud som ger bra placering men inte kostar för mycket.
* Om du vill sätt en budgetgräns per dag.
* Kör så i 3-4-5 veckor och jämför siffrorna mot idag.

Jag kan garantera att du kommer märka en klar skillnad. Denna skillnad kan du knappast uppnå på annat sätt för samma pengar.

Visst finns det mycket annat att göra som länkbyten, tävlingar och annat men detta ger ofta väldigt få besökare per arbetsinsatts. Tid är oxå pengar
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 12:01 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Tänk på att ha en site som får folk att vilja komma tillbaka till den och använda den ofta, annars är varje försök till marknadsföring bortkastade pengar. Driv aldrig trafik till en site som folk inte vill besöka igen.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 12:20 #7
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Nja, "gratis" va det ju inte, men det var ju 500 spänn att testa på. Möjligtvis för lite, men det är det som jag kört med Adwords. Frågan är ju dock om det lönar sig med Adwords ifall man inte har egna produkter som man säljer. Ska man få sina inkomster via TD (eller annat affil-program) t.ex. så skulle man då först ta en kostnad på min 50 öre per besökare, dvs 50 spänn för 100 st av dessa kanske 1 klickar vidare på dina affil-annonser och då måste denne enda generera 50+ tillbaka för att du ska gå med vinst. Tyvärr finns inte såna program för min nisch. Hos TD finns nada, och inte heller hos advertising.com som någon tipsade om tidigare heller.

Då återstår andra alternativ eller mer lönsamma annonser. Eller att börja sälja egna produkter.

/Gastronomen
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 12:35 #8
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Gastronomen: Fråga nummer 1: Vad är det du är ute efter? Klick på TD annonser eller besökare till hemsidan?

Vill du ha klick på TD annonser så ska du nog byta bransch från mat till mobiltelefoni, ekonomi eller nått annat som ger bra ersättning på TD.

Är du ute efter en matsida så skippa Tradedoubler och sattsa på innehållet.
Lyckas du skapa en bra matsida med innehåll så kommer besökarna och därefter kommer inkomsterna.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 12:55 #9
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 84
Svar 1: Jag vill ju ha mer besökare, MEN om jag ska betala för dom (t.ex. via Adwords) så vill jag ju få tillbaka dom pengarna på något sätt och just nu har jag TD och Adsense på inkomstsidan.

Ville jag bara tjäna pengar kunde jag ju hoppa på någon annan nisch, men eftersom mobiltelefoni inte direkt intresserar mig skulle jag inte klara av att hålla en sådan sida tillräckligt intressant speciellt länge!

Mat och dryck å andra sidan är jag intresserad av och kan underhålla innehållsmässigt. Jobbar mycket med ideer kring innehållet och har som sagt ökad min uppdateringsfrekvens, men det är ju alltid kul och motiverande att kunna växa besöksmässigt också! Och frågan är då vilka tänkbara vägar som leder dit! Det borde finnas fler vägar än "betald annonsering" och "content is king" eller???

/Gastronomen
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-25, 13:01 #10
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Din önskemål går inte riktigt ihop. Om du tror att du kan hitta en sida där du kan köpa besökare till en MAT-sida för att klicka på TD-banners som handlar om nått helt annat så får du fortsätta leta resten av livet. Som sagt, det är dags för dig att bestämma dig vad du vill göra.

1) Tjäna pengar på TD.
2) Gör en sida om mat.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017