Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lönt att starta företag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-01-30, 14:34 #1
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Standard Lönt att starta företag?

Låt säga jag får in 5 000 kr /mån i annons pengar. Är det lönt att starta ett enskilt bolag för det eller tjänar jag mer på att t ex använda mig av tradedoubler och låta de dra alla avgifter man behöver? Företaget kommer enbart att startas isf pga av annons intäkter.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 14:54 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Du kan dra av kostnader så som webbhotell och dator med en firma. Dessutom så drar tradedoubler för höga arbetsgivaravgifter för personer under 26 år.

Dock så kan du ju göra en avvägning om du inte tjänar tillräckligt mycket för att det skall vara värt besväret. Rent pengamässigt så tjänar du på det.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 15:57 #3
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Jag är över 26. Jag kontaktade precis csn och enligt de får jag tex tjäna denna termin 63 000 kr före skatt (jan - jun). Just nu finns det inga utgifter eftersom jag har servern hemma. Det som kan bli aktuellt är om jag lägger allt på en hyrd server men som det är nu är inte det aktuellt. Därför är jag lite förundran om jag tjänar på att starta eget eller låta affiliate företagen dra det de ska och jag får ut "rena" pengar.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 18:21 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Du kan ju låta dem dra arbetsgivaravgifter och under tiden lära dig det som behövs för att starta/driva företag och sedan göra det.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 18:22 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Jag är över 26. Jag kontaktade precis csn och enligt de får jag tex tjäna denna termin 63 000 kr före skatt (jan - jun). Just nu finns det inga utgifter eftersom jag har servern hemma. Det som kan bli aktuellt är om jag lägger allt på en hyrd server men som det är nu är inte det aktuellt. Därför är jag lite förundran om jag tjänar på att starta eget eller låta affiliate företagen dra det de ska och jag får ut "rena" pengar.
Nu är din beskattningsbara inkomst din vinst. Har du ett företag så blir din inkomst din vinst minus dina kostnader och avdrag. Har du inga kostnader så får du skapa dem. Att göra av med pengar är inte svårt om man anstränger sig lite. Ur ditt perspektiv bör det vara bättre att du köper onödigt "skräp" till ditt företag, än att du betalar samma pengar i skatt. Du kan tex köpa en lite bättre dator, mus, skrivare, tangentbord, mm, än du annars hade gjort. Du sparar både momsen (25 %) och inkomstskatten (30-50 %). Som du förstår så blir det ganska mycket billigare att köpa saker på ett företag än att göra det privat.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 19:24 #6
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Nu är din beskattningsbara inkomst din vinst. Har du ett företag så blir din inkomst din vinst minus dina kostnader och avdrag. Har du inga kostnader så får du skapa dem. Att göra av med pengar är inte svårt om man anstränger sig lite. Ur ditt perspektiv bör det vara bättre att du köper onödigt "skräp" till ditt företag, än att du betalar samma pengar i skatt. Du kan tex köpa en lite bättre dator, mus, skrivare, tangentbord, mm, än du annars hade gjort. Du sparar både momsen (25 %) och inkomstskatten (30-50 %). Som du förstår så blir det ganska mycket billigare att köpa saker på ett företag än att göra det privat.
Låter som en idee. Men om jag inte skulle plocka ut ngt dessa månader, men ta allt i Juli tex när jag inte får ngt av CSN, är det 50% skatt som gäller då på den summan?
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 19:46 #7
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
DavidEW DavidEW är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 441
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Låter som en idee. Men om jag inte skulle plocka ut ngt dessa månader, men ta allt i Juli tex när jag inte får ngt av CSN, är det 50% skatt som gäller då på den summan?
Med enskild firma så kan man inte spara pengar utan man skattar på vinsten. Men jag tror att man kan dela upp det man tjänat på två perioder. Ta ena halvan på våren och andra på hösten och på så sätt minska inkomsterna under de olika terminerna.

Rätta mig om jag har fel.
DavidEW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 20:12 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Skatteverket bryr sig inte om under vilka kalendermånader du tagit ut din lön. Utan skatteverket tittar bara på kalenderår. Du kan alltså ta ut hela vinsten den 31:a december och ändå inte betala mer i skatt, än om du hade tagit ut samma summa fördelade på årets alla månader. Däremot så är det väldigt dumt att ha ojämnt fördelade inkomster över olika kalenderår. Då finns det risk att man åker på statlig inkomstskatt helt i onödan.

Som David skrev så blir din vinst i en enskild firma lika med din lön. Det finns dock regler som säger att du kan spara en del av vinsten i bolaget (expansionsfonden och periodiseringsfonden), men det innebär i praktiken bara att du skjuter skatten framför dig. Då är det betydligt enklare med AB. Där behöver du inte ta ut en krona i lön om du inte vill.

Men om du tjänar 5000 kr/mån så bör du väl ändå inte komma upp i CSN:s gränsvärde på 63000 kr?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 20:27 #9
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Har du andra inkomster till dig som privatperson? I så fall starta ett AB, låt intäkterna ligga kvar i bolaget tills dess det inte drabbar ditt CSN-bidrag.
Ganska vanligt upplägg =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-30, 23:10 #10
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Gustav: 5000 var mer ett taget belopp, det kan säkert skilja från 1000-10000 per månad. Jag bara känner att det är trist och se t ex Tradedouble ta halva beloppet man tjänar I Juni -> Juli får jag inga pengar från CSN och i Maj får jag kanske 4000 kr bara. Lite därför jag undrar vad jag tjänar mest på. Jag vill helst inte hålla på och köpa saker som jag egentligen inte behöver bara för att komma undan skatten

Danski: CSN, det är allt! Dock har jag inte 50 papp som jag kan slänga in för att starta ett AB, annars hade jag nog gjort det.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017