Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fukt i kontoret

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-04, 17:35 #1
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Standard Fukt i kontoret

Hejsan.

Det är väldigt fuktigt i kontoret, speciellt om nätterna. Det börjar även bli för varmt att jobba här så jag funderar på att köpa en AC, då de också avfuktar. Avfuktar de dock lika bra som en avfuktare?
Kontoret har ett "huvudrum" och ett mindre rum. Totalt ligger hela kontoret på 100 - 110m^3

Funderade på dessa modeller:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...t/156895.3439/

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...577.3439/#tabs

De avfuktar och kyler ner så det är nog bättre att köpa en sådan och fixa temperaturen på kontoret också, till en lite mer behaglig temperatur.

Någon som har erfarenhet inom det här området?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-04, 20:24 #2
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Har du möjlighet så tror jag mest på en AC med separat utomhusenhet. Jag har provat några mobila men de har känts "sega" när det gäller att kyla ner även om man har tätat ordentligt runt t.ex fönstret där man har slangen ut med varmluften.

Sedan tror jag också att man vinner mycket på att köpa en AC med ordentlig kapacitet. Står det att den är lämplig för 60-90 kubikmeter så ska man läsa det som max 60 och det är ju inte ett så stort rum. Speciellt inte om man har öppna dörrar (eller inga dörrar alls) till angränsade rum. Jag skulle med andra ord inte köpa någon av de du länkar till om lokalen är på upp till 110 kubikmeter.

Hur mycket den avfuktar ser du på hur många liter som avfuktas per dygn. Fördelen med en AC är att vattnet ofta (men inte alltid) kan ledas ut med värmen så att man slipper tömma en behållare eller ansluta ett avlopp. Portabla separata avfuktare brukar behöva tömmas (eller ha avlopp).

Om de då avfuktar 10 liter per dygn och man inte kan använda avlopp för vattnet så innebär ju en behållare på 1-2 liter att maskinen stannar väldigt ofta. Inte så bra om man vill att den ska gå hela natten.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 11:20 #3
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
StefanW StefanW är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 553
Har samma problem. Kontoret börjar bli fruktansvärt varmt, men jag tror garanterat att jag klarar mig med att köpa in en bordsfläkt alt. en golvfläkt.

AC känns lite för dyrt
StefanW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 12:20 #4
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Hejsan.

Det är väldigt fuktigt i kontoret, speciellt om nätterna. Det börjar även bli för varmt att jobba här så jag funderar på att köpa en AC, då de också avfuktar. Avfuktar de dock lika bra som en avfuktare?
Kontoret har ett "huvudrum" och ett mindre rum. Totalt ligger hela kontoret på 100 - 110m^3

Funderade på dessa modeller:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...t/156895.3439/

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...577.3439/#tabs
Jag funderar också på AC, en "fackman" sa att ett riktmärke för effekten är 100 W/m2 (vid normal takhöjd).
Burkarna du länkar till är bara på 2,6 kW så de blir kanske underdimensionerade?
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 14:39 #5
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av petlin Visa inlägg
Har du möjlighet så tror jag mest på en AC med separat utomhusenhet. Jag har provat några mobila men de har känts "sega" när det gäller att kyla ner även om man har tätat ordentligt runt t.ex fönstret där man har slangen ut med varmluften.

Sedan tror jag också att man vinner mycket på att köpa en AC med ordentlig kapacitet. Står det att den är lämplig för 60-90 kubikmeter så ska man läsa det som max 60 och det är ju inte ett så stort rum. Speciellt inte om man har öppna dörrar (eller inga dörrar alls) till angränsade rum. Jag skulle med andra ord inte köpa någon av de du länkar till om lokalen är på upp till 110 kubikmeter.

Hur mycket den avfuktar ser du på hur många liter som avfuktas per dygn. Fördelen med en AC är att vattnet ofta (men inte alltid) kan ledas ut med värmen så att man slipper tömma en behållare eller ansluta ett avlopp. Portabla separata avfuktare brukar behöva tömmas (eller ha avlopp).

Om de då avfuktar 10 liter per dygn och man inte kan använda avlopp för vattnet så innebär ju en behållare på 1-2 liter att maskinen stannar väldigt ofta. Inte så bra om man vill att den ska gå hela natten.
Det här väll en sådan med separat utomhusenhet?

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...t/156895.3439/
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 14:40 #6
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av BOM Visa inlägg
Jag funderar också på AC, en "fackman" sa att ett riktmärke för effekten är 100 W/m2 (vid normal takhöjd).
Burkarna du länkar till är bara på 2,6 kW så de blir kanske underdimensionerade?
Jaha.


Vilka här:

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...konditionering

tror ni ska duga till jobbet?
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 15:25 #7
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
100-110m3, är det ca 40m2? Då blir det 4kW om riktmärket 100W/m2 stämmer. De största hos netonnet verkar vara 3,2-3,5, i så fall skulle jag valt nån av dom. Fast frågan är om det räcker för de varmaste dagarna då man behöver den som mest.
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-05, 16:48 #8
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av BOM Visa inlägg
100-110m3, är det ca 40m2? Då blir det 4kW om riktmärket 100W/m2 stämmer. De största hos netonnet verkar vara 3,2-3,5, i så fall skulle jag valt nån av dom. Fast frågan är om det räcker för de varmaste dagarna då man behöver den som mest.
Det stämmer, det är 28m2.

Anledningen till att jag länkade till netonnet är att de är så billiga, annars kan jag köpa på annat håll om det krävs.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-07, 03:47 #9
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Jag skulle köpa denna med dina angivna uppgifter om kubikmeter:

http://www.jula.se/luftvarmepump-5000-w-416055

Visserligen 4000:- dyrare men hellre överkapacitet så att man är nöjd hela tiden än för låg kapacitet och man känner att det ändå blir varmt. Har ni den på kontoret så har ni antagligen högre värme från olika apparater än vad tillverkarna räknar med när de ger sina rekommendationer om hur stor volym en AC passar för.

Räknar man med att använda den i 5 år och under 3 månader per år så blir skillnaden 260:- per månad i högre kostnad. Och det är ju inkl moms.
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-07, 14:54 #10
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Lancelot Lancelot är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 1 311
Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot Visa inlägg
Det stämmer, det är 28m2.

Anledningen till att jag länkade till netonnet är att de är så billiga, annars kan jag köpa på annat håll om det krävs.
Det är 38m2, skrev fel.
Lancelot är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017