Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Beställningsfrekvens...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-26, 23:54 #1
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Question Beställningsfrekvens...

Jag har drivit en e-butik i snart 18 månader. Från att ha varit total nybörjare är jag nu en erfaren nybörjare och några bitar börjar falla på plats. Men som kanske märks av mina inlägg har jag långt kvar till att kunna kalla mig endast erfaren. Här kommer en nybörjarfråga.

En sak som jag är lite förvånad över är hur beställningarna fördelar sig över ett dygn och per vecka.

Enligt Kreditor är måndag bästa dagen och därefter avtar det. För mig är alla dagar fortfarande olika. Lördagar brukar vara sämst men plötsligt får vi massa beställningar en lördag.

Enligt Kreditor handlar man på jobbet (alltså dagtid) vi kan ha mest beställningar på kvällen ena dagen och på morgonen andra dagen.

Det som förvånar är att allt verkar ske så slumpartat. Beställningarna kommer i klump, en måndag kan vara jättebra, sedan måndagen efter så kommer inget på hela dagen och sedan fyra beställningar inom 10 minuter.

Hur ser det ut för er? Ibland misstänker jag att butiken inte fungerar, att DIBS inte fungerar, att Kreditor inte fungerar etcetera men det är nog vanlig paranoia. Eller?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 00:27 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
det du säger i slutet kan säkert vara sant.. men kan även vara paranoia
men jo ibland förlorar man sälj för att betalningen inte fungerar.

men om du tex pratar om kreditors (och andras) statistik så är den baserad på många köp på många siter under många veckor och år.
det gör ju att saker jämnar ut sig och man ser en "helhet" som kanske är sann för genomsnitts butiken men inte sann för den enskilda butiken.

om du får många köp på tisdag, jag på måndag, och mr BigDeal får på resten av dagarna.
då blir det samma i statistiken för alla dagar men jag och du ser bara topparna på måndag och tisdag.

om du förstår mig rätt
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 06:54 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Att det svänger så kraftigt för dig har nog att göra med att du har relativt får beställningar per dygn.
Säg att du snittar 20 beställningar per dag. Då har du ju bara 20 st att 'spela med' i svängningarna. Om du då endast får in 5 st en Lördag t.ex. så blir ju svängningen väldigt påtaglig och landar på ett tapp på 75%.
Du behöver inte oroa dig, jag skulle vilja kalla det för en helt normal svängning p.g.a. den låga volymen.

Om en gigant som Amazon.com tappar 10 000 beställningar en lördag så märks det inte ens.

(Senaste statsen från en(1) enstaka dag i Juni 2009 på Amazon.com: 2.1 miljoner produkter sålda vilka skickades ut i en miljon paket.)

Senast redigerad av WebboT den 2009-10-27 klockan 07:07
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 09:24 #4
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Tack WebboT precis det jag ville höra.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 09:28 #5
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Henke76 Henke76 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 200
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Enligt Kreditor är måndag bästa dagen och därefter avtar det. För mig är alla dagar fortfarande olika. Lördagar brukar vara sämst men plötsligt får vi massa beställningar en lördag.

Enligt Kreditor handlar man på jobbet (alltså dagtid) vi kan ha mest beställningar på kvällen ena dagen och på morgonen andra dagen.
Går det att få en länk till statistiken du refererar till? Kunde vara intressant att kolla på.
Henke76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 19:39 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Sätt dig och studerar TV-tablån och väderleksrapporten, så ska du se att bitarna faller på plats. Alla svenskar gör samma sak samtidigt. När det går populära TV-program på TV så går försäljningen ner. När solen skiner så sitter alla på café ute i parken. Svängningarna i försäljningen kan därför bli högst påtagliga.

Måndag är överlag veckans bästa dag. Därefter kommer söndag. Men det kan naturligtvis variera beroende på vad du säljer.

I övrigt så har du en bra och naturlig misstänksamhet mot betalväxlar. Jag använder själv Klarna och Dibs och jag kan se i min försäljningsstatistik så fort det varit tekniska problem där. Detsamma gäller om någon större bredbandsoperatör har haft problem.

Min erfarenhet är att ALLA betalväxlar och tredjepartslösningar hoppas på att deras kunder inte ska märka någonting när det börjar strula. Informationen om driftstörningar brukar vara jätte dålig. Så du gör rätt i att vara misstänksam. Gör testbeställningar live i din egen butik regelbundet. Syna dem in i sömmarna och skäll ut dem när det krånglar. Det är allt du kan göra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 20:04 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
O lägg upp Pingdom-alerts på alla betalväxlar/partners betalservrar...
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 21:23 #8
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Pingdom-alerts? Hur gör man det? Och behövs det om man har Textalk?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-27, 23:56 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Pingdom-alerts? Hur gör man det? Och behövs det om man har Textalk?
Pingdom hittar du här: http://www.pingdom.com/

Det är en tjänst som pingar webbsidor med jämna intervall. På så vis kan du se hur ofta tex Klarna eller Dibs är otillgängliga/offline.

Jag vet inte om Textalk har den funktionaliteten inbyggd. Om inte så "behöver" du Pingdom eller motsvarande tjänst.

Tips som kommer att ta dig steget närmare att bli en erfaren e-handlare - Google ger dig det snabbaste svaret på den här typen av frågor
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017