Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Missnöjd med designer. Bör jag betala hela beloppet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-03-14, 22:21 #1
Grå Grå är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 4
Grå Grå är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 4
Standard Missnöjd med designer. Bör jag betala hela beloppet?

Hallå,

För lite drygt en vecka sedan anlitade jag en designer för att ta fram en ny logotyp till en av mina hemsidor. Min tanke var till en början att jag skulle göra logotypen själv då jag har hyfsade Photoshopkunskaper men efter lite funderande kom jag fram till att det nog var bättre att låta en professionell designer göra jobbet.

Jag valde att anlita en frilansande designer som kunde visa upp en ganska schysst portfolio. Vi kom överens om ett pris och jag betalade 50% av beloppet förskott och jag skulle få 3 olika förslag på logotyper. Jag gav designern skriftliga instruktioner samt ett antal exempel på logotyper som jag gillar. Igår fick jag slutligen de 3 förslagen och jag är allt annat än nöjd. 2 av logotyperna är nästan så långt ifrån mina exempel man kan komma och den tredje ser ut som något som kan köpas på Fiverr för $5. Logotyperna är så undermåliga att de inte kan snyggas till med lite små förändringar utan de måste göras om helt och hållet för att kunna användas.

Hur bör jag agera i den här situationen? Ska jag betala de resterande 50%? Det känns förbannat trist att betala för något som åker rakt i papperskorgen. Hur skulle ni designers här på WN agera om en av era kunder var så missnöjd som jag är?

Kan tillägga att jag tidigare anlitat designers och kanske inte alltid varit 100%-igt nöjd men alltid betalat för mig utan något tjaffs. Den här gången är jag dock 0% nöjd. Jag vet ärligt talat inte ens om jag skulle vilja använda den minst dåliga logotypen på en satelittsida...

/Grå
Grå är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-14, 23:42 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Hur ser avtalet ut? Varför betalade du 50% i förskott? Vad var överrenskommelsen med förskottet?
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-14, 23:52 #3
Grå Grå är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 4
Grå Grå är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Hur ser avtalet ut? Varför betalade du 50% i förskott? Vad var överrenskommelsen med förskottet?
Det rör sig om ett mindre uppdrag så något avtal finns inte. De 50% som jag betalade i förskott får jag väl anta är förlorade, det jag undrar är om jag med gott samvete kan strunta i att betala de resterande 50% med tanke på att slutprodukten är så pass undermålig i min mening att den inte kan användas.

Jag har ännu inte mailat designern (som för övrigt är baserad i USA) men tänkte göra det under morgondagen. Får se vad han säger.
Grå är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-15, 00:36 #4
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
oskarh oskarh är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 435
Designern kan mycket väl vara intresserad av att göra dig nöjd och kan tänka sig göra ett nytt försök, kolla upp det innan du börjar snacka om att inte betala resten. Jag tror det är bättre och större chans att alla blir nöjda i slutändan. Det är väldigt lätt att tro det värsta om folk innan man har alla fakta på bordet, gör ofta så själv.
oskarh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-15, 09:08 #5
Kimppas avatar
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Kimppa Kimppa är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Kimppas avatar
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 793
Jag har också vart med om att bekanta anlitat en designer för logotyp.

Han fick välja mellan 4 olika logotyper efter en diskussion om hur den på ett ungefär ska se ut.

Kunden ska ju vara nöjd och få be om justeringar.

Allt beror självklart på vad man betalat för, men en logotyp man inte gillar, är inte en färdig produkt.
Kimppa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-15, 09:36 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av Grå Visa inlägg
Det rör sig om ett mindre uppdrag så något avtal finns inte. De 50% som jag betalade i förskott får jag väl anta är förlorade, det jag undrar är om jag med gott samvete kan strunta i att betala de resterande 50% med tanke på att slutprodukten är så pass undermålig i min mening att den inte kan användas.

Jag har ännu inte mailat designern (som för övrigt är baserad i USA) men tänkte göra det under morgondagen. Får se vad han säger.
Ok, eftersom det enda avtal som finns är det fulla priset på 100% så skulle jag säga att du
är skyldig att betala detta. Han har levererat en produkt och om du inte är nöjd så måste du
diskutera detta med honom för att avtala annat. Det är var kunds ansvar om inget avtal säger
annat. Designern kan ju omöjligt veta att du är missnöjd.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-16, 11:14 #7
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

oskarh tycker jag ligger in på en konstruktiv lösning. Om man bortser från lagar och regler brukar detta gå att lösa smidigt. Ganska ofta i varje fall.

Jag är ganska övertygad om att killen är mån om att göra sina kunder (i varje fall relativt) nöjda. Ge honom konstruktiv kritik och påtala varför du inte är nöjd med de tre förslagen. Undvik alltför negativa omdömen, men var rak och konstruktiv.

Om han trots allt inte kan leverera (vägrar jobba mer) kan kanske en "förlikning" vara den bästa. Även om ni har ett muntligt avtal är det ju fullt möjligt att han inte kräver full betalning. Var rak, men formellt vänlig, det brukar ge bäst resultat.

Lycka till!
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-21, 14:44 #8
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
Skapa inte en logotyp i Photoshop. Skapa en logotyp i Illustrator eller annat program som får din logotyp vektoriserad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-21, 14:48 #9
altruixms avatar
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
altruixm altruixm är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
altruixms avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 629
Citat:
Ursprungligen postat av entep Visa inlägg
Skapa inte en logotyp i Photoshop. Skapa en logotyp i Illustrator eller annat program som får din logotyp vektoriserad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
Har du arbetat med det?
altruixm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-03-21, 15:46 #10
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Ok, eftersom det enda avtal som finns är det fulla priset på 100% så skulle jag säga att du
är skyldig att betala detta. Han har levererat en produkt och om du inte är nöjd så måste du
diskutera detta med honom för att avtala annat. Det är var kunds ansvar om inget avtal säger
annat. Designern kan ju omöjligt veta att du är missnöjd.
Jag håller med KristianE i vad han säger.

Man kan aldrig bara strunta i att betala. Man måste förhandla och komma överens om ett avtal.

Tänk på att du måste ha SKRIFTLIGT avtal som reglerar upphovsrätten till logotypen, annars får du inte använda den över huvud taget, fast du betalat.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017