Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Välja CMS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-24, 11:10 #1
dynaflux dynaflux är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 16
dynaflux dynaflux är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 16
Jag har sedan några år tillbaka gjort och underhållit några hemsidor och har därför bra kunskaper i HTML och CSS och är någorlunda insatt i PHP och SQL. Nu har jag insett att jag måste gå över till open source CMS och har försökt sätta mig in i de olika systemen. Så här långt är det fyra som är intressanta: Joomla, Wordpress, Drupal och Typo3.

Vilket skulle ni rekommendera utifrån dessa krav:

-Stabilt
-Enkelt att installera och konfigurera
-Stort utbud av mallar
-Enkelt att och lägga till moduler
-Stort utbud av moduler, exv. kontaktformulär och webbshop

Det är bara jag som kommer att sköta sidorna så antal behörighetsnivåer är inte så viktigt.


Andra frågor:
Finns det något jag bör tänka på om jag kör på Linux?
Är det någon nackdel att köra CMS som webbhotell erbjuder?
dynaflux är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-24, 11:42 #2
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
För mindre sidor skulle jag nog rekommendera WordPress, det är lättjobbat och det är hyfsat enkelt att ändra på saker. Templates och plug-ins finns det gott om. Det du måste vara beredd på är att du kan behöva uppgradera din(a) WordPress installationer relativt ofta, det hittas ständigt nya säkerhets hål.

De andra CMS systemen har jag inte jobbat så himla mycket med, så jag avstår från att uttala mig om dem.

Det jag kan säga är väll möjligtvis att om du ska ha igång till exempel en webbshop så tror jag mer på en riktig e-handels lösning, undantaget är väll typ VirtueMart som finns för Joomla, men det är nästan ett helt system i sig... Magento är för övrigt en ganska spännande nykomling på e-handels fronten.

Edit:
När det gäller linux/*nix är det väll främst att hålla koll på hur du skriver dina "slashar". Något annat kommer jag inte på just nu. Webbhotellens egna installationsprogram och lösningar har jag ingen direkt koll på.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-24, 14:14 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Mest extensions (komponenter/moduler) har väl Joomla. Sen är det väl hugget som stucket med de övriga kriterierna mellan drupal och joomla med typo3 som god 3:a.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 16:29 #4
dynaflux dynaflux är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 16
dynaflux dynaflux är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 16
Tack för svaren! Jag har länge sneglat på Joomla och det kommer nog bli mitt val.

Lundis: nu är vi inne på fas 2 som kommer efter CMS; jag ska nämligen byta e-handelslösning. Kan du ge några tips och råd.
dynaflux är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-01-31, 17:13 #5
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Om det är ett hyfsat långsiktigt projekt skulle jag nog ta en titt på Magento (magentocommerce.com) det är bara en beta än så länge men en skarp version ska komma nu under det första kvartalet i år. Magento är i vilket fall helt överlägsen sina konkurrenter när det gäller struktur och anpassningsmöjligheter. Magento är ett helt nytt system skapat av Varien som har sysslat med e-handel ett bra tag, men tröttnat på alla de undermåliga system de och deras kunder tvingats använda.

Jag har även hört mycket gott om VirtueMart (virtuemart.net) som är en Joomla plug-in, jag har dock inte gjort så mycket mer än att leka lite med systemet.

Jag skulle dock försöka undvika osCommerce och alla osc-forks som finns, även om systemet fungerar bra så är det himla jobbigt att försöka anpassa det, men det går om man vill, och har gott om tid.

CubeCart (cubecart.com) finns också, jag har dock aldrig rört det systemet så jag låter bli att uttala mig om hur det är.

Utöver de system jag nämnt så finns det en uppsjö av olika kommersiella och mer eller mindre fria lösningar. Gör en sökning på nätet eller här på WN om du vill ha mer information.

Ett annat tips är att kika lite på opensourcecms.com, där finns det demo installationer utav ett flertal fria php e-handelssystem.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017