Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur välkomnar man en besökre på bästa sätt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-27, 15:44 #1
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Jag har tittat på många sajter, främst communities, och de flesta har olika eller inga sätt att presentera sin verksamhet för nya besökare.
Mitt mål är att hitta det optimala sättet att fånga besökarens intresse. För att skapa en debatt kring ämnet har jag gjort följande "recensioner" (jag anser mig vara en nybörjare och mina åsikter är definitivt inte en experts, men jag hoppas bli ledd i rätt riktning)

Webmasternetwork.se Länk
Ingen välkomsttext eller presentation, men undertexten "Mötesplatsen för svenska webmasters" ger tillräckligt med information för att besökaren ska förstå vad det handlar om.
Mickes betyg: 2 av 5. Enkel slogan, varken speciellt bra eller dåligt välkomnande.

ballou.se Länk
Här har man jobbat mycket på presentationen. Den ser proffsig ut och använder en relativt ovanlig videopresentation. Videon gör så att man slipper läsa igenom den långa presentationstexten, men texten finns ändå där som alternativ.
Mickes betyg: 5 av 5. Utmärkt användning av videopresentation. Uppskattas av en lat internetanvändare(som jag).

Lunarstorm.se Länk
Lunarstorm presenterar sin sajt med rätt mycket text i 5 stycken. Jag tror att många inte orkar läsa igenom all text, men det första stycket räcker nog för att locka de flesta. På framsidan länkar de även till en komma igång-sida som jag tror kan vara välkommet för de mer ovana internetanvändarna (finns faktiskt många sådan i Sverige!).
Mickes betyg: 3 av 5. Bra och informativ välkomsttext.

Anstalten.nu Länk
Anstalten har ingen presentation av något slag. Det enda man kan utläsa av förstasidan är att det är en "fängslande mötesplats" för 15 år och uppåt. Jag antar att de inte anser sig behöva en välkomsttext med tanke på deras storlek (160000 användare). Man reggar sig därför att man har en polare som är medlem.
Mickes betyg: 2 av 5. Jag kan förstå att man vill locka användare att registrera sig, men för en van (och mestadels lat) internetanvändare skulle jag vilja se en presentation av något slag.

playahead.se Länk
Samma som anstalten.
Mickes betyg: 2 av 5.

helvetet.org Länk
Liknar anstalten och playahead i utformningen av en enkel välkomstsida, men här presenterar man innehållet med två enkla meningar. Jag tror att en liten text som denna kan vara värd mycket för den besökare som inte hört talas om sajten förut.
Mickes betyg: 4 av 5.

fotosidan.se Länk
Rörig framsida utan någon presentation, men jag tror att namnet "fotosidan.se" räcker för att man ska förstå vad sajten innehåller.
Mickes betyg: 3 av 5. Namnet räcker samt det stora innehållet man ser.

deviantart.com Länk
Man blir välkomnad med en massa bilder, och det kan säkert vara nog så lockande.
Mickes betyg: 4 av 5. Bilder som lockar besökaren att stanna kvar och slutligen registrera sig.


OBS: Vissa sajter som jag skrivit om ägs av wn medlemmar, jag vill absolut inget illa med något av det jag skriver.. jag har bara försökt att göra en objektiv observation. Jag skrev ihop detta på kanske 20-30 minuter så ursäkta stavningen och presentationen.

Slutsats:
Stora sajter inte är av samma behov av en presentation som mindre och mer okända. Överlag tycker jag att besökaren blir dåligt lockad och informerad om varför denne ska stanna kvara och bli medlem.


Förutom allmäna kommentarer skulle jag vilja ha svar på:

1. På vilket sätt skulle du vilja bli presenterad till ett community eller en webbsajt? Text, video, bilder eller en speciell kombination?

2. Vilket av dessa communities har den bästa presentationen ?

3. Har du något exempel på en utmärkt presentation?

4. Vad är viktigast i en presentation?

5. Är detta inlägg alldeles för långt för att du ska orka svara på det?
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 15:57 #2
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Mycket bra ämne!!!

Att ordna en presentation på antalten var en av våra första tankar när vi köpte sajten. Det har dock inte blivit av på grund av att vi fokuserat på server-bytet som blev av igår natt :D, helt och hållet smärtfritt.

Jag satt just nu och funderade på vilken information som bör vara med på förstasidan, och vilken som inte behövs där.


För att svara på dina frågor:
1.) Kort och informativ text som på några få rader ger en idé om vad sidan handlar om. Jag tycker att www.helgon.net har lyckats bra.

2.) Lunarstorm! Lagom lång text, trevligt utseende och man får se några av dom menyer som finns på sajten, som man klickar på och får information om att medlemsskap är gratis.

3.) Lunar? :)

4.) Att snabbt ge information om vad det är för sajt. Att kunna visa lite statistik (förutsatt att sidan har bra statistik att visa upp). Att visa vem som står bakom sidan.

5.) Nej




Något som vi absolut saknar på Anstalten, är information för annonsörer. När man är inloggad som medlem så finns det under HJÄLP --> Annonsera, vilket för mig känns väldigt felplacerat. Andelen medlemmar på anstalten som har intresse i att annonsera på sajten är nog begränsat.
En kortare genomgång av vilka funktioner som finns på sidan är nog bra att ha med på framsidan också. Första gången jag surfade in på Anstalten (Innan vi köpte den), så valde jag att inte registrera mig, det framgick inte vad det var för något, och inte hur många medlemmar som fanns där. Mans kall nog inte vara för hemlighetsfull.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 17:33 #3
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
Det är viktigt att på förstasidan verkligen definiera vad sajten är för nåt, speciellt när det handlar om ett community. Ingen ska behöva registrera sig för att kolla runt på sajten tycker jag. Jag tycker om min egen presentation på Sockerdrickas förstasida:

Citat:
Välkommen till Sockerdricka! Detta är ett litterärt forum, en poesins oas i det karga landskap som vi kallar internet. Här träffas tusentals författare och hjälper varandra utveckla skrivandet genom att publicera texter och utbyta kritik.
Sen följer siffror om hur många medlemmar som finns och antalet publicerade texter etc och sedan en beskrivning av sajtens alla huvuddelar.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 19:11 #4
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Du för gärna betygsätta MVGplus.com som jag nyligen gjort om startsidan på =] (oxå en community)
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 19:44 #5
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 477
MVGplus... När jag kommer dit undrar jag "hur många medlemmar finns det", "hur många uppsatser finns det", "vilken kvalitet är det på uppsatserna" osv.

Jag är en sån person som inte registrerar mig om jag inte verkligen vill använda en tjänst. Så jag kommer aldrig registrera mig på MVGplus eftersom jag inte kan avgöra om jag vill vara medlem. Om du förstår vad jag menar.

Sen rent generellt om såna här pyttesmå splashbilder... Jag undrar alltid hur communityt ser ut när man är där inne, men återigen är jag inte en sån som registrerar mig för att kolla efter. Jag tycker att splashbilden ska se ut som sajten gör och det ska vara möjligt att bläddra på sajten utan att registrera sig.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 20:15 #6
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by David@Mar 27 2005, 18:44
MVGplus... När jag kommer dit undrar jag "hur många medlemmar finns det", "hur många uppsatser finns det", "vilken kvalitet är det på uppsatserna" osv.

Jag är en sån person som inte registrerar mig om jag inte verkligen vill använda en tjänst. Så jag kommer aldrig registrera mig på MVGplus eftersom jag inte kan avgöra om jag vill vara medlem. Om du förstår vad jag menar.

Sen rent generellt om såna här pyttesmå splashbilder... Jag undrar alltid hur communityt ser ut när man är där inne, men återigen är jag inte en sån som registrerar mig för att kolla efter. Jag tycker att splashbilden ska se ut som sajten gör och det ska vara möjligt att bläddra på sajten utan att registrera sig.
Ah, vi har valt splash-varianten. Jag tror det är för att "ägarna" vill att folk registrerar sig, eftersom det är det dom tjänar pengar på generellt sätt. Att nya medlemmar är mellan 500 och 1000 på skoldagar är inga dåliga siffror heller.

Ska dock försöka få upp lite statistik om antal uppsatser, medlemmar och sånt (som finns på insidan redan) även på utsidan, bra kritik i övrigt!
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 20:42 #7
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Citat:
Originally posted by programmer@Mar 27 2005, 19:15
Ah, vi har valt splash-varianten. Jag tror det är för att "ägarna" vill att folk registrerar sig, eftersom det är det dom tjänar pengar på generellt sätt. Att nya medlemmar är mellan 500 och 1000 på skoldagar är inga dåliga siffror heller.

Ska dock försöka få upp lite statistik om antal uppsatser, medlemmar och sånt (som finns på insidan redan) även på utsidan, bra kritik i övrigt!
Min första tanke var också någon typ av bevis på att mvgplus är så stora som de utgör sig att vara, statistik skulle sitta fint.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 20:45 #8
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Lite OT, men vad innebär det att ha ett enormt bibliotek av uppsatser? Skönlitterära uppsatser (att plagiera?) eller kunskapsuppsatser? Är inte internet fullt av såna uppsatser utan att man behöver bli medlem i en community?

/en som gått ut skolan! :)
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 21:15 #9
Demandreds avatar
Demandred Demandred är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 21
Demandred Demandred är inte uppkopplad
Nykomling
Demandreds avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 21
Intressant ämne.

1. Text och en bild som beskriver vad jag egentligen har hamnat på

2. Ballou

3. http://www.orienterare.nu/ Har en väldigt bra informationssida tycker jag. Designen är däremot käpp rätt åt skogen.

4. Vad sidan handlar om samt hur aktiv den är (senaste artiklar osv.)

5. Icke då

Med risk för att detta blir en "bedömartråd" så skulle jag gärna vilja höra vad ni säger om upplägget på http://www.phpsidan.nu

Ha en trevlig kväll
Demandred är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-27, 21:29 #10
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 790
Citat:
Originally posted by aikon@Mar 27 2005, 19:45
Lite OT, men vad innebär det att ha ett enormt bibliotek av uppsatser? Skönlitterära uppsatser (att plagiera?) eller kunskapsuppsatser? Är inte internet fullt av såna uppsatser utan att man behöver bli medlem i en community?

/en som gått ut skolan!
Jag är rätt påläst och kan säga såhär:
Tidigare har det bara funnits tre sajter som haft större bibliotek med uppsatser/skolarbeten. Dessa har varit:
- MVGplus.com
- Mimersbrunn.se
- Skolweb.se

Numera är således bara de två översta aktiva. Att hitta uppsatser via google går säkert, men för att svar på din fråga: Det är mycket enklare att gå in på en sida såsom MVGplus för att hitta inspiration, fakta och källor till uppsatsen.

I och med communityn tar MVGplus ett steg längre där studerande kan hjälpa varandra med läxor, uppgifter eller allmänt skolsnack.

/J
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017