Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ladda aspx i div i aspx

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-22, 23:42 #1
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Standard Ladda aspx i div i aspx

Hej!
Jag har en huvudsida(aspx) där jag med jquery laddar in en annan aspx i en div. En aspx som jag laddar är t.ex ett formulär, Formuläret omges med sån där updatepanel så att när man postar formuläret så postas inte hela sidan om.

Det känns "fel" att ladda en aspx i en aspx. Den sidan som laddas har ju t.ex "<body>" tag och det har ju huvudsidan oxå, html'en borde bli "smetig". Jag blir förvirrad:/
Hur borde jag göra? Jag vill uppnå känslan av "ajax all the way" i hela applikationen. Dvs från huvudsidans meny så laddar man alla undersidor i den där diven och gör det man ska och huvudsidan laddas aldrig om.

Är det smartare/mer rätt att göra en sån där user control och ladda den i diven?

Senast redigerad av yadis den 2009-12-22 klockan 23:47
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 03:56 #2
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
En usercontroll är mer rätt i detta fallet.

Personligen anser jag dock att du använder ajax på fel sätt här (nu vet jag inte alls hur sidan ser ut mm mm). Det är ju självklart trevligt att inte huvudsidan laddas om, men detta upplägg är ju en katastrof rent användarvänlighetsmässigt (vilket ord) och SEO-mässigt
Ajax skall i min mening enbart användas för att "berika upplevelsen" några exempel:
- Man postar ett kontaktformulär eller liknande och får upp en "skickas" ruta efterföljt av en ditt meddelande har skickats, dvs användaren ser hela tiden kontaktsidan och vad som händer

- diverse interaktioner med tex listor där man kan radera/lägga till poster. Här slipper man då en hel massa onödiga postbacks av hela sidan = servern OCH användaren är glad
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-23, 08:41 #3
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
yadis yadis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 66
Tack för ditt svar.
Du har nog rätt, jag har tagit det ett steg för långt:/
Får tänka om lite.
yadis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017