Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Outlook + IE + ActiveX

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-02, 11:27 #1
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Hej,

Vi håller på att bygga ett system där vi skulle vilja importera en användares outlook kontakter. Användarna kan vara internet användare så vi kommer inte åt datat på annat sätt än i outlook. Vi vill inte att användaren ska behöva göra någon export -> import då det är tidskrävande

Vissa sajter, som exempelvis linkedin använder en ActiveX plugin som pratar med outlook för att importera kontakter.

Hur hittar jag en sån? Webbapplikationen är inte skriven i .NET (utan php) men det måste finnas någon som utvecklat någon trevlig activeX som kan prata med en webservice eller liknande? Har någon erfarenhet av detta?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 19:09 #2
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
bump.
Ingen som har jobbat med något sånt?
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-04, 19:24 #3
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Torreman Torreman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 136
Jag gjorde en sån activeX-komponent i Visual Basic 6.0 en gång. Hämtade inkommande mail, kontakter etc från Outlook. Men jag använde den på ett Intranet. Skulle troligtvis aldrig våga mig på en sån sak på nätet. Tidigare var man tvungen att ha en licens för att göra "säkra" activeX-komponenter, en licens som kostade mer än 100 kkr. Vet inte om det är så nu? Det är tveksamt om internet-användare skulle acceptera en activeX-komponent som Microsoft påstår vara osäker. Utvecklar numera aldrig med Microsoft-produkter, så min kunskap är lite inaktuell.

Jag skulle heller aldrig tillåta en activeX-komponent att hämta data från min hårddisk och/eller applikationer. Det finns inget företag i världen som jag litar på när det gäller sånt. Kör i och för sig Opera numera, så activex fungerar ej.

Kolla lite på Facebook, de har gränssnitt som hämtar kontakter från gmail, hotmail mfl.
Torreman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-05, 14:29 #4
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
Både facebook och linkedin använder en ActiveX som gör detta, men det ser ut som dom skrivit dom själva, och där är jag rökt.

Vad du gör/inte gör/tycker privat är ju mindre relevant då du inte kommer använda tjänsten. Vi pratar om B2B i det här fallet.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017