Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Outsourcing av grafikjobb

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-25, 18:28 #1
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Standard Outsourcing av grafikjobb

Hallå,

(- Hej! Välkommen till WN!
- Tackar.)

Jag har kommit fram till att jag behöver köpa in grafik till några webprojekt, t ex logo och ett par knappar hit och dit. Jag funderar på om det är nån mening med att "outsourca" det till Indien eller liknande för att hålla ner priserna så mycket som möjligt, nån som har nån erfarenhet av det (grafik eller designfirmor i t ex Indien)? Jag har sökt på forumet, men det mesta verkar handla om att hyra in folk utomlands för att göra kodningen. För mig är det helt motsatt, jag är fd sysadmin och kan sköta all kodning själv, är tillräckligt hemma på HTML&CSS för att fixa designen, men är fullständigt hopplös med grafik. Det bästa jag har lyckats prestera är när jag byggde upp logo i PETSCII på min C64, tog screenshot i en emulator och konverterade det till jpg - på den nivån är det.

Några tips / synpunkter?
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 19:43 #2
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
UnikGrafik UnikGrafik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 90
Klart att du kan outsourca designen till Indien eller Ryssland men tyvärr risken är stor, OM du inte visar upp tydligt vad du är ut efter, att du får en design som är inte så anpassad till den svenska trend- och designmedvetna marknaden.
Och med tanken på att du är inte "grafiskt" lagd, kan det vara svårt att definiera vad du vill. Jag märker att väldigt många har svårt förmedla den inre bilden de har av en design de önskar sig. Att uttrycka i tal/print det visuella. Det är alltid mycket lättare så fall skapa något och visa upp så att uppdragsgivare kan säga "Det var bra" alt "Nähä det var inte alls som jag har tänkt mig". Med andra ord... att outsourca ett sådant projekt kan vara svårt i din situation och kan sluta med att du får ändå anlita någon här hemma för att göra grafiken eller göra något själv. I båda fallen sämre än du har tänkt dig.

Leta heller efter prisvärda studenter hemma i Sverige, det finns säkert en del här på WN
Alternativ köp färdiga designdetaljer på nätet om du vill pruta på priset. Kolla på tex istockphoto.com, graphicriver.net mm

Lycka till!
UnikGrafik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 01:22 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Zedrick Visa inlägg
Hallå,

(- Hej! Välkommen till WN!
- Tackar.)

Jag har kommit fram till att jag behöver köpa in grafik till några webprojekt, t ex logo och ett par knappar hit och dit. Jag funderar på om det är nån mening med att "outsourca" det till Indien eller liknande för att hålla ner priserna så mycket som möjligt, nån som har nån erfarenhet av det (grafik eller designfirmor i t ex Indien)? Jag har sökt på forumet, men det mesta verkar handla om att hyra in folk utomlands för att göra kodningen. För mig är det helt motsatt, jag är fd sysadmin och kan sköta all kodning själv, är tillräckligt hemma på HTML&CSS för att fixa designen, men är fullständigt hopplös med grafik. Det bästa jag har lyckats prestera är när jag byggde upp logo i PETSCII på min C64, tog screenshot i en emulator och konverterade det till jpg - på den nivån är det.

Några tips / synpunkter?
Vad är det för fel med att outsourca till svenska leverantörer, finns en uppsjö av bra grafiker i Sverige som du kan träffa på en fika och diskutera vad du vill ha.

Var inte dumsnål, utan anlita något företag i din närhet, så kan du utöka ditt kontaktnät och de kanske kan tipsa dig om nya kunder, det lär du inte få via outsourcing från långt-bort-i-stan....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 15:58 #4
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Finns även massor av frilansare som skulle säkert ta åt sig ett 2 timmars arbete för en billigare peng (inklusive jag). Annars finns det marknader där du kan köpa themes, knappar, logor osv. Bra sidor som gör det är themeforest.net och graphicriver.net.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 22:49 #5
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
När jag bodde i Nord-Afrika snokade jag upp några lokala webbyråer och vissa av dom är faktiskt hyfsat duktiga. Dock är språkförmågan - engelska givetvis - inte alltid tillräcklig, ens bland dom bästa av dom. Loggor för ca 25-50 $US skulle jag tro. Kan förmedla en kontakt till en hyfsat duktig firma om du vill, men såvida du inte absolut måste gå bottom dollar tycker jag du gör rätt i att följa ovanstående råd...
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 09:15 #6
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Zedrick Zedrick är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 41
Tack för svaren. Lite OT men: av nån anledning kan jag inte svara (eller posta) hemmifrån, varesig från FF/Opera/IE eller XP/Ubuntu/Debian testat på två olika datorer - och jag har ingen contentfiltrerande brandvägg eller liknande. Fungerar däremot fint på mitt kontor (med Ubuntu+FF) - nån idé om varför?


Citat:
Ursprungligen postat av UnikGrafik Visa inlägg
Det är alltid mycket lättare så fall skapa något och visa upp så att uppdragsgivare kan säga "Det var bra" alt "Nähä det var inte alls som jag har tänkt mig". Med andra ord... att outsourca ett sådant projekt kan vara svårt i din situation och kan sluta med att du får ändå anlita någon här hemma för att göra grafiken eller göra något själv.
Ja, jo, det kan du nog ha rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vad är det för fel med att outsourca till svenska leverantörer, finns en uppsjö av bra grafiker i Sverige som du kan träffa på en fika och diskutera vad du vill ha.
Jag avskyr att fika, men visst - jag förstår vad du menar.

Citat:
utöka ditt kontaktnät och de kanske kan tipsa dig om nya kunder, det lär du inte få via outsourcing från långt-bort-i-stan....
Det vill jag absolut undvika, har alldeles för mycket att göra. Efter att jag flyttade in i kontorshotell för ca 6 veckor sedan drunknar jag i jobb, och har knappt tid för mina egna projekt (som denna grafiken huvudsakligen ska vara till).

Citat:
Ursprungligen postat av teddyjohan Visa inlägg
När jag bodde i Nord-Afrika snokade jag upp några lokala webbyråer och vissa av dom är faktiskt hyfsat duktiga.
Jag har också ganska bra erfarenhet av outsourcing från mitt förra jobb, "indier" behöver inte vara totalt inkompetenta. Men det finns nog en poäng med att ha dem närmare, som nämndes innan.

Tack till UnikGrafik och Cosma för site-tipsen förresten, de kan nog lösa en del av mina mest akuta grafik-behov.


/ Z
Zedrick är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 09:59 #7
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Hej Zedrick,

Hör av dig till mig om du behöver någon grafik hjälp så får du snabbt hjälp av mig. Vi kanske kan göra nåt form av samarbete. webbrelaterat[@]gmail.com
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-30, 17:08 #8
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 365
Cosma > Sysslar du bara med grafik eller också med större grejer?
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-01, 10:16 #9
Cosmas avatar
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Cosma Cosma är inte uppkopplad
Flitig postare
Cosmas avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 466
Har sysslat mest med grafik den senaste tiden - både för webb och print. Är även en fena på HTML/CSS Det som är så bra nu för tiden att en kan göra grafiken / CSS och en annan får göra back-end jobbet.
Cosma är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-08, 15:15 #10
Famouss avatar
Famous Famous är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 10
Famous Famous är inte uppkopplad
Nykomling
Famouss avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 10
Programmerare i Indien = Ja, bra.
Designers i Indien = Nej, inte bra.

De har helt annan standard vad gäller webbdesign där.

Fick ett mail ganska nyligen från en kille i Indien som gillade min hemsida, han skrev bland annat: "In India (my country), website design and development has not started in a wide manner."

Vilket jag faktiskt är beredd att hålla med om.
Famous är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017