Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Smart sätt att lagra info från servern till js

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-12, 00:03 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag spammar vidare, det går alltid att göra allt smartare.

Jag funderar på en smart lösning för servern att lagra parametrar som ett javascript ska snappa upp.

Naturligtvis kan man skriva ut ett js-block (<script>) bland all html och skapa några variabel, men det är lite olyckligt.

För att minska på all htmlkod så brukar jag göra så att de element jag har som använder js ofta kan få generera sin jskod mha js. Låter flummigt, men tänk en tabell med tusen element som har onmouseover å ltie sånt...

Jag ger hellre tabellen ett id och låter ett javascript trolla dit all js-kod inuti så slipper det överföras. Ja, vi lämnar den delen, ni fattar.

Ibland vill jag ge instruktioner till javascriptet från servern så att jag kan berätta vad scriptet ska göra.
Jag skulle gärna ha ett "dummy-element" som jag fick lagra vilka attribut som helst inuti, ungefär som man gör med xml.

Jag kan ju dumpa ut en div med lite kul attribut jag kan plocka upp, men validatorn är ju inte helt nöjd med det, även om browsern egentligen inte bryr sig... Men det vore skitnice med en elementtyp som var till för att dumpa ut information, typ såhär:

<dummy numLoops="5" elementName="test" numChilds="3001"/>

Sedan kunde jag lätt snappa upp den där infon i mitt javascript.

Finns det någon erkänd metod för att göra sånt där? Idag har jag bara fula lösningar.

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017