Visa ett inlägg
Oläst 2005-11-25, 22:32 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
1337 -

Som jag sa så försöker jag inte skriva nån på näsan utan snarare få dig (och andra) att stanna till och tänka, istället för attlättvindigt "köpa" inlägg som - "vägra betala" eller polisanmäl dom" osv - för det slår oftast en själv i ryggen.

Samtliga avtal muntliga som skrivna som ingås i Sverige mellan två näringsidkare finns reglerade i Svensk Köplag. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM

Företag är mindre skyddade än privatkonsumenter, eller snarare privatkonsumenter i Sverige har ett av de bästa skydden i hela världen.

Rent juridiskt så har ni inte blivit lurade - eller din chef har ingått ett affärsavtal, som initieras av att säljaren godtar uppdraget att utföra en registreringstjänst i din chefs namn (såvida inget annat avtalats). Och eftersom du nu har reggat en av de tre domänerna själv kan det bli riktigt kruxigt och knöligt, förutom det ni riskerar ha gjort er skyldiga till i form av uppsåtliga avtalsbrott. Det jag fnular på är så kallad "succesiv leverans": eftersom ni avtalat 3 domäner men ni har åsamkat säljaren inkomstbortfall då ni omöjliggjort detta, kan det vara tal om att säljaren levererar 2 enligt avtalet nu OCH den tredje när det finns möjlighet för leverans (sannolikt om 2 år om det är en .nu .se eller cno det är frågan om) och juridiskt sett står avtalet fortfarande fast.

Men låt oss hoppas att ni slipper det och att dom inte så knussliga. Blir det tal om nåt sånt är det bästa för er att "be om ursäkt och hävda missförstånd" litegrann spela blåögd och lite i stilen "jag vet inte jag jobbar bara här" - vanligtvis fungerar det bättre än att ha en avig aggresiv attityd. Ofta känner dessa till sina bitar i lagar och regler bättre än den bästa toppadvokat som kan köpas för pengar !

Beträffande vad dom kan kolla och inte - hmm dom behöver ju faktiskt bara göra ett namnuppslag och se att domänen är registrerad på er...efter at tni ingått avtalet.

Men men jag hoppas att allt löser sig till det bästa och jag vill inte måla fan på väggen.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat