Visa ett inlägg
Oläst 2008-08-17, 03:04 #21
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Tja, vad skall man säga... Conny - du måste vara tuffare i förhandlingarna tror jag. Vi har fått stora företag som Scania, Volkswagen och SJ att betala på 21 dagar utan knorr. Det är nog mer en fråga om att lägga fram sakerna vackert.

Det har gällt såväl konsultarbeten som leverans av olika hostingtjänster.

Dessutom Dannel77 - om ni inte överenskommit någon tidpunkt för när fakturan skall betalas så säger Köplagens 49 §: Följer tidpunkten för betalningen inte av avtalet, skall köparen betala när säljaren kräver det.

Det betyder i korthet att du givetvis har rätt att kräva omedelbar betalning om ni inte kommit överens om något annat.

Jag vet inte heller om jag håller med Conny om att det bara är småskuttar som har kortare betaltid än 30 dagar... På rak arm kommer jag på några inte särskilt små som har kortare 30 dagar: Dell (20 dagar, vilket vi också omförhandlat till 30 dagar), Telenor (14 dagar tror jag), Handelsbanken (10 dagar) och Dustin (10 dagar).

Att ha ett villkor som säger att man skall få betalt först fem dagar efter att ens kund har fått betalt av sin kund känns u som ett helt orimligt avtalsvillkor, något som jag har mycket svårt att se att någon skulle gå med på...

Ungefär som när man säljer sitt hus och köparen vill skriva in i avtalet att han skall fullfölja avtalet om han lyckas sälja sitt hus. Det är ju att be om problem.

Jag vill hålla med Jonny också om att påminnelser skall man skicka så snart man kan, kanske efter tre bankdagar efter förfallodatum, för senare än så kan betalningen inte komma på grund av fördröjningar i banksystemet. Blir man upprörd över att man fått en påminnelse är det ju ens eget fel - betalar man i tid så får man inga påminnelser.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat