Visa ett inlägg
Oläst 2008-02-03, 21:52 #28
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 767
Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Men span har inte någon semantisk betydelse. <div> har det inte heller. <div> och <span> är generella, neutrala element. *<span> kan innehålla andra inline-element (och inte alls bara "vanlig text") medan <div> kan innehålla block-element och inline-element. De har inget semantiskt värde. Inget alls.
Det må hända att man även kan separera design, form och innehåll (vilket var anledningen till att jag just nämnde "innehåll [xml/html], formatering [css-baserad design/positionering] och utseende [typografisk-semantisk formgivning]") - men i debatten mellan ett semantiskt upplägg (med em, strong, hx, span) och ett visuellt orienterat upplägg (med font, i, b, small, center) så har span och div i ett "visuellt upplägg" ingen som helst funktion, däremot har de en viktig funktion i semantisk design genom att fungera som neutrala element - annars vore det alls inte möjligt att sammanfoga ett genomgående semantiskt upplägg om man även vill tillämpa någon form av formgivning (design). Huruvida det är inline eller block-element spelar i det sammanhanget ingen som helst roll - display-typerna inline, block eller table handlar enbart om formatering och positionering och inte om innehåll. Det handlar här inte på något sätt om "konflikten" mellan tabell-baserad design och css-baserad design (eller som fotfolket säger: "design med divvar" - ett uttryck som enligt min åsikt motsäger hela idén med att förbättra designen (genom att bara ersätta table-element med div-element har ingen som helst fördel om man inte samtidigt använder semantiska element i övrigt) - man vill undvika tabell-designer eftersom det är ett nonsense semantiskt sett att använda tabeller för designen - även med ett semantiskt upplägg i övrigt). Tänk bort css eller när du tänker på semantisk design - det handlar om innehåll. Utseendet är något som du lägger på i efterhand med css.

Citat:
Ursprungligen postat av dAEk
Extra betoning använder man man vill understryka något, ofta något viktigt, och därför tycker jag att man bör vara lite sparsam. Jag tycker inte att en artists eller en plattas namn har högre värde än resten av texten om man kan tänka så.
Jag köper tyvärr inte att du vill framhäva (emphasize) namn och album visuellt med fetstil men ändå inte medger att detta även innebär ett framhävande av begreppen som sådana. Om du särkilt vill framhäva något (med "extra betoning") så finns i så fall strong-elementet att ta till.

Min urprungliga tolkning att "strong är mer semantiskt korrekt än b" verkar det som du nu i alla fall håller med om och det enda som jag i det inlägget ville säga var att det finns väl ingen påträngande anledning att manuellt ändra strong till b om html-editorn man använder föredrar det (det hela går ju utmärkt att styra det hela genom css).
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat