Ämne: Era åsikter?
Visa ett inlägg
Oläst 2013-01-29, 14:36 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av yakuzaemme Visa inlägg
Kan börja med att påpeka att jag inte på något sätt är med 50lappen, så reagerar inte för att ni ger negativ kritik.

Har ni förstått tjänsten rätt? Det 50lappen/Fiverr etc gör är inte att betala ut löner, inte heller betalar de säljaren för att han utför tjänsten, utan pengarna, som Snabb sa, passerar bara dem.

Med tänket som du lägger fram, blir 50lappen en arbetsgivare då, till säljare (iom att ni menar att de bör betala arbetsgivaravgift). Då lär detta tänktet även appliceras på Fiverr, även om det skiljer sig rent juridiskt. Då betyder det att Fiverr är arbetsgivare åt fler än IBM t:ex..

Okej, överdrivet exempel, men du förstår min poäng? Det är ett dilemma men knappast att 50lappen eller någon liknande sida ska betala arbetsgivaravgift.
Det är just det att pengarna passerar 50lappen som är problemet. När det gäller exempelvis Tradera eller Blocket så tar de betalt av säljaren men de rör aldrig de pengar som går från köpare till säljare. De förmedlar tjänsten men ingen betalning utan den går direkt via en riktig betalningsförmedlare. Alla transaktioner sker alltså helt utanför Tradera och Blocket.

Jag har inte stenkoll på lagen i det här fallet men jag lutar ändå åt att Conny har en viktig poäng åtminstone på den punkten.

Fiverr är ingen svensk tjänst så den kan vi kanske bortse från helt och hållet i fortsättningen.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-01-29 klockan 14:41
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat