Visa ett inlägg
Oläst 2011-08-23, 12:45 #7
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag håller på att uppdatera mina allmänna villkor för konsulttjänster och önskar få konstruktiva synpunkter, som tack får alla som hjälper till med detta använda avtalstexten eller delar av den i sina egna avtal. Denna avtalstext har ursprungligen utformats av flera av mina advokater (med specialitet på avtalsrätt) men nu har jag gjort egna tillägg och förändringar som jag lärt mig är användbara i avtalstexter.
Några synpunkter

§6 Betalning
Ersätt din text "Betalningen sker mot faktura och ska erläggas, och således finnas tillgängligt på Verimentor AB:s bankkonto, senast 30 dagar efter fakturadatum. " med "Betalningen sker mot faktura och ska finnas tillgängligt på Verimentor AB:s bankkonto, senast 30 dagar efter fakturadatum om ingen annan kredittid skriftligen överenskommits. "

§7 Påminnelser
har du kontrollerat med dina advokater att "bevakningsavgift" och "ekonomiarvode vid försenad betalning" är fenligt med inkassolagen?
Sista stycket "Observera att vid försenad betalning sker debitering av flera avgifter paralellt så kostnaden kan bli betydande, undvik denna kostnad genom att betala i god tid." hade jag tagit bort helt, känns mer som "kompisprat" än avtalstext.

§9 Rättigheter
Byt ut "erhåller endast en rätt att för eget bruk utnyttja resultatet samt att vid det egna nyttjandet mångfaldiga och modifiera det. Denna kundens rätt är inte exklusiv." mot "erhåller endast icke exklusiv en rätt att för eget bruk utnyttja resultatet samt att vid det egna nyttjandet mångfaldiga och modifiera det."
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat