Visa ett inlägg
Oläst 2010-12-09, 20:06 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion Visa inlägg
Ni har rätt. Jag tänker nog så också. Jag funderar bara på om det finns någon cool ekvation eller matematisk formula så man kan räkna ut exakt när man når kritisk massa. Typ som att man kan beräkna brakeeven eller annat i när det gäller företagsekonomi.

Tänkte kolla om någon sett någon sån formula för kritisk massa i webbvärlden?

Men tror nog inte det finns, men man kan ju alltid höra efter...


Edit. Inser att det inte finns nån sån matematisk formula. Det är alldeles för många variabler och parametrar som väger in i en lansering. Man får gå på känsla helt enkelt!
Det Linuus beskrev om kärnreaktion är det korrekta ursprunget för begreppet.

Min erfarenhet från maillistor kan väl tjäna som ett exempel på begreppet kritisk massa.

Jag deltog för några år sedan i en mejllista som bestod av likasinnade konsulter och det var en kritisk massa vid ungefär 200 deltagare innan det blev fart på diskussionerna på listan, då kunde man lita på att man fick svar inom ca 30 minuter (på kontorstid) nästan oavsett vilken komplicerad fråga man ställde.

När man kom upp i 300 deltagare på listan så blev det för mycket "surr" så det listan var effektiv som kunskapskälla/forum mellan 200-300 deltagare.

Jag skulle uttrycka det som att den kritiska massan var 200 deltagare för att det skulle bli en effektiv informationskälla att använda.

Andra forum/mejllistor har säkert het andr anivåer på sin "kritiska massa".

PS. För övrigt har jag för mig att grundämnet Uran har en kritisk massa på ca 235 kg. Så tar man två 150 kg klumpar och sätter ihop dem så blir det en väldig smäll...

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-12-09 klockan 20:10
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat