Visa ett inlägg
Oläst 2010-04-04, 09:36 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av baggen Visa inlägg
Det är samma på Svea, betalt direkt efter leverans om man väljer det alternativet.
Är det fakturaköp, dvs amerikansk factoring du menar då?

Jag använde det på Amfa Finans tidigare, fick betala en årsavgift på drygt 3000 + 5% av fakturabeloppet + moms, men då fick jag betalt samma dag jag faxade dem min faktura. Trevligt när det droppar in 150 000 samma dag man fakturerat.

Hos Amfa Finans så tog de även en kreditupplysning för varje kund och faktura som tillkom med 136 SEK + moms per kund och faktura, dessutom hade de en fakturaavgift på 48 SEK + moms.

I mitt fall rörde det sig om ca 20 fakturor per år på totalt ca 1,743 Mkr så kostnaden blev:

20 * (136 + 48) => 3680 SEK + moms
5% av 1 743 000 => 87150 SEK
ett ärende till tingsrätten kostade ytterligare ca 5000 SEK
Totalsumma: 95 830 SEK + moms
detta blir en kostnad på 95830/1 743 000 => 5,5% av fakturerat belopp. Detta måste man räknamed i sin kostnadsbudget för det är en ganska stor kostnad om man har små marginaler.

Tänk oxo på att du ska ha ditt normala påslag även på denna kostnad så du ska inte bara lägga på kostnaden på priset utan det är en kostnad likväl som inköpskostnaden. Så har du en bruttomarginal på 50% så ska du lägga på 11%, är din bruttomarginal 25% så blir det 7,33% påslag...

Var dock varsam med borgensförbindelse som de troligen kommer att begära att du skriver på. Det bör du undvika om du kan. Borgensförbindelsen kan du nämligen aöldrig bli av med på eget initiativ utan då har du "sålt din själ till djävulen själv".... Borgenförbindelsen är nämligen kvar även om du säger upp avatlet med din leverantör....

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-04-04 klockan 09:39
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat