Visa ett inlägg
Oläst 2007-05-25, 14:48 #18
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 227
Citat:
Originally posted by Osiris@May 21 2007, 18:42
Själv är jag nästan mer inne på att de med högre upplösning i stor utsträckning stör sig på sidor anpassade för 800px bredd.
I och med att de som har 1024 eller mer är i majoritet så är det väl bara att ta en titt i statistiken och sedan ignorera de som kör 800x600.
Som en av de som kör på 2560 x 1600 (vi är få och det är synd om oss) så kör jag i princip aldrig maximerat. Faktum är att jag egentligen börjar vänja mig vid ännu mindre bredd eftersom jag ibland upptäcker att jag har uppemot en tre, fyra flikar uppe jämte varandra när jag surfar runt i Opera.

Ett lite annorlunda perspektiv

I dagsläget kan vi faktiskt välja stylesheet för skärm, projektion, utskrifter, TV eller handhållna via attributet media. Att anpassa för alla olika plattformar är inte bara tvärt omöjligt utan även onödigt. Om vi nu ändå skall anpassa efter något så är det optimal radlängd. Normalt sett talar vi om kanske 45 - 65 tecken per rad. I CSS-termer så talar vi mellan 25 - 35em som ett vettigt mått för bredd. Med Default-värden blir det i runda slängar blir det någonstans mellan 400px till 560px som en bekväm radbredd att läsa.

Det ligger alltså ganska nära till hans att hålla sig runt 800 x 600 med de måtten till hands.

Enligt W3Schools browser statistik så körde 14% av deras besökare på 800 x 600. De skriver också: W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. This fact indicates that the figures below might not be 100% realistic. The average user might have display screens with a lower resolution.

Givetvis är det ens egen statistik och målgrupp man vill åt men personligen verkar det lite riskabelt att lämna 800 x 600 ännu.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat