Visa ett inlägg
Oläst 2007-03-26, 17:07 #7
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Originally posted by teamweb@Mar 25 2007, 20:58
Ett API innebär att det blir lite lättare att programmera en viss sak. Någon har tänkt till innan och skapat saker du kan behöva.

Exempel: Du ska göra ett spel, antingen skriver du alla 3d rutiner själv eller så använder du någon färdig modell (API).

Har du aldrig programmerat innan så ska du nog inte börja med att göra verktygssatser (API) åt andra programmerare.

Jag förknippar API mer med programvaruutveckling än med webbutveckling. Däremot finns det massor av API:er tillgängliga för webben också. Ta en kik på några guider i C, försök programmera lite och skapa en exe. Det kan nog vara en bra start. Vill du börja programmera webb kan du starta med Php tycker jag.
Känns som jag är helt ute och cyklar. APIs är alltså inte bara ett sätt att koppla ihop olika webbtjänster och dela med sig av data?
Kan PHP och massa annat som har med webbutveckling att göra, och jag ser ingen anledning att börja med C då jag bara kommer hålla på med hemsidor.

Det jag vill är att låta andra hemsidor ta del av den data som finns lagrad på min webbplats. Har sett att Google, och andra sidor med olika webbtjänster, gör det genom något som de kallar APIs. Finns det några allmänna regler för hur sånna APIs ska göras?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat