WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   ny flik i IE? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039780)

youheardit 2009-12-30 18:05

ny flik i IE?
 
Hejsan!
Har en "till" fråga :p

När jag använder target: _blank i tex chrome så öppnas den nya sidan i en ny flik, men i IE så öppnar den ett nytt IE fönster, går det att ändra så att i just IE 7 och högre så öppnas den nya i en ny flik? (tror inte IE6 har flikar? )

Kanske en lätt fråga, jag har testat med att använda:
Kod:

_blank
_self
_parent
_top

men ingen värkar uppfylla målen och efter en 10 minuters googlesökningar så har jag bara fått fram att man kan ändra manuellt (besökaren) att öppna _blank i ny flik...

Vet inte ens om detta är möjligt, men nu är det även så att ställ inte frågan "varför öppna länken i ny flik" har en anledning till att inte göra det...

Tacksam för svar! :)
//Philip Andersson!

HenSod 2009-12-30 18:25

Jag är inte helt säker och hinner inte testa, men har för mig att _tab ska göra så att sidan öppnas i en ny flik i IE.

youheardit 2009-12-30 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av HenSod (Inlägg 20337140)
Jag är inte helt säker och hinner inte testa, men har för mig att _tab ska göra så att sidan öppnas i en ny flik i IE.

testade nyss, det funkar i chrome men har samma effekt som _blank i IE :(
tack annars!

Holmgren 2009-12-30 19:38

Är detta inte en inställningen i webbläsaren vart man vill öppna det?

Cosma 2009-12-30 20:15

Citat:

Ursprungligen postat av Holmgren (Inlägg 20337157)
Är detta inte en inställningen i webbläsaren vart man vill öppna det?

Det var min tanke också :|

youheardit 2009-12-30 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Holmgren (Inlägg 20337157)
Är detta inte en inställningen i webbläsaren vart man vill öppna det?

jo, det e sant, det finns en inställning för det, men det jag bara undrade var om det gick att använda någon form av target för att öppna i ny flik...

mersault 2010-01-02 15:34

Inget svar på frågan, men min åsikt är att det är irriterande när sidor försöka styra hur webbläsaren fungerar, nya fönster i tabbar eller inte är inställning för användaren att göra i webbläsaren...

kw_wasabi 2010-01-14 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av mersault (Inlägg 20337366)
Inget svar på frågan, men min åsikt är att det är irriterande när sidor försöka styra hur webbläsaren fungerar, nya fönster i tabbar eller inte är inställning för användaren att göra i webbläsaren...

Håller helt med. Det handlar nog om att det i IE ännu inte är "lika standard" med flikar istället för nya programfönster. Det kommer nog vara en standardinställning inom en snar framtid.

emilv 2010-01-15 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av mersault (Inlägg 20337366)
Inget svar på frågan, men min åsikt är att det är irriterande när sidor försöka styra hur webbläsaren fungerar, nya fönster i tabbar eller inte är inställning för användaren att göra i webbläsaren...

Jag håller med. Nya fönster/flikar överhuvudtaget ska vara upp till användaren om du frågar mig. Länkar borde alltid öppnas i den nuvarande fliken om inte användaren anger annat.

Westman 2010-01-15 13:36

Citat:

Ursprungligen postat av youheardit (Inlägg 20337192)
jo, det e sant, det finns en inställning för det, men det jag bara undrade var om det gick att använda någon form av target för att öppna i ny flik...

Kort svar: Nej


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson