WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Känga... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24973)

zanox service 2007-11-12 14:17

Hej,

Jag kan bara svara för zanox räkning men jag tror detta gäller för de flesta affiliatenätverk. Vi försöker att hålla en så kort handläggningstid som möjligt i de fall där det är vi själva som godkänner affiliates för programmen. I de fall där vi inte gör det så varierar handläggningstiden beroende på hur ofta annonsören går igenom de ansökningar som ligger i programmet. I de allra flesta fall så tar det inte många dagar innan man blir godkänd för ett program och målsättningen är givetvis att det ska gå så fort som möjligt att bli godkänd.

De gånger som ni ansöker till ett program hos oss och tycker att det tar längre tid än vad som är acceptabelt så kan ni alltid maila eller ringa till oss så hjälper vi till med att skynda på processen.Vi vill ju att ni ska ha snabb tillgång till våra program så att både annonsör och publisher ska tjäna maximalt.

Ni når oss på telnummer: 08 - 23 27 24 eller per mail på [email protected]

Vänliga hälsningar,
Per

zanoxSE
www.zanox.se

Mail: [email protected]
24h affiliate support: 08-232724
Aktuella program: Tre, Ellos, Parlino, La Redoute, Yves Rocher, BytHjul mfl.
Senaste internationella program: http://www.zanox.com/program_news/

clonix 2007-11-12 14:37

Anledningen till att jag retar mig på fördröjningen vid ansökningen är att det tar tillräckligt lång tid som det redan är att komma igång med ett program och se resultat i plånboken!

Om vi skalar ner det till ett enskilt program X
så ser det tyvärr oftast ut såhär...

- Minst 2-3 veckor innan X godkänner.
- Programet jobbar MINST en månad och generera provision.
- X ska godkänna provisionen + betala sin faktura. ca 1 månad
- Affiliateföretagets egna datum för utbetalningar av provision.
är oftast i slutet av månaden.

Har man RIKTIGT TUR och flyt så kanske man ser resultat i plånboken ca 3 MÅNADER
efter det att man ansökte till program X.

Det är alldeles för mycket "Administrativ tid" som fördröjer resultatet i plånboken
och jag tycker personligen att affiliateföretagen borde ta till sig detta.

clonix 2007-11-12 14:58

Har precis som robertsson jobbat som ansvarig för affiliatemarknadsföringen
på ett par företag och sanningen svart på vitt är att jag vågar påstå att
det är MAX 10% av anslutna affiliates som genererar inkomster värda att prata om.

Så jag förstår precis vad det innebär att sitta och neka en hel drös med mer eller mindre privata hemsidor "Hej jag heter Bosse är 37 år och bor med min katt här i Kramfors jag gillar dansband" och sen är hemsidan utsmyckad utsmyckad med diverse blinkande pilar och konstiga javamenyer man trodde inte fanns längre
samt sidan har haft 497 besökare sedan 2001.

Den typen av hemsidor BORDE stoppas redan av affiliateföretagen!

Stoppas dom inte där så borde dom hindras att ansöka till program
genom hårdare regler för ansökan.

Ansöker de ändå trots att de inte uppfyller kraven
så borde man kunna anmäla/flagga sidan så att Affiliateföretaget ifråga
kan ta en titt på sidan om den ens är värd att ha i Nätverket.

En kund hade ett affiliateprogram förut med ca 280 anslutna affiliates.
av dessa så var det MINST 250 st som bokstavligen ALDRIG kom över
100 annonsvisningar i veckan och självklart inte genererade någon försäljning.

Det enda dessa affiliates bidrog till var att förorena statistiken.

clonix 2008-01-27 21:54

Bumpar min gamla tråd med ytterligare en känga till affiliatebolagen.....

De senaste månaderna har det börjat kännas mer och mer osäkert...
och då tänker jag på Double och Affiliator....båda har FÖR hög omsättning på program.

Jag skulle Bokstavligen bli snuskigt rik om jag kunde få sätta pengar på vilka program
som just blivit anslutna och som inte kommer finnas kvar om en 3-4 månader.

Affiliateföretagen MÅSTE börja ta mer ansvar genom att införa någon sorts standard som företag måste uppfylla för att få ansöka om att starta ett program.
Men framför allt guida programen när det gäller att sätta provisioner mm.

Ett program hos Double som just avslutats sålde saker för upp till ett par tusen kr i sin Internetbutik. Provisionen per SALE var 10 kr.... haha... vaf@n tror dom ?

Tycker att både double och affiliator är bra men tror att det skulle behövas
mer dialog mellan affiliateföretagen och anslutna program/företag.

WebboT 2008-01-27 22:27

Jag körde själv ett affilate program under några år och jag kan till viss del förstå att en del företag tar lång tid på sig innan du får ett svar.
Vi fick in hundratals ansökningar och efter ett tag upptäckte man att 95% av alla ansökningar bara var skräpsidor som man inte ville bli associerad med överhuvudtaget. Plus att en 30-40 st varje dag ställde frågor via mail som skulle svaras på.
Hade jag godkänt alla ansökningar så hade jag i dagsläget haft minst 5000-6000 affiliates, men jag beslöt att det inte var värt att administrera denna flod av skitansökningar som flöt in och stängde ner programmet helt och hållet tills den dag det blir lite högre krav från affiliate företagens sida. Då kanske jag startar upp ett program igen.

tartareandesire 2008-01-28 09:33

Håller absolut med, skulle det vara lite högre krav på sidorna som tillåts ansluta sig så skulle man få betydligt kortare ansökningstider.

clonix 2008-01-28 12:23

Högre krav behöver inte betyda större företag utan snarare att dom är bättre förbredda....

Man kan få känslan ibland att ansluta företag kollar sitt konto en gång i kvartalet...
Programbeskrivningar är oftast gamla/inte uppdaterade.
Inte ens hälften av anslutna program brukar svara på mail/meddelanden
och svarar dom så brukar det vara efter x-antal VECKOR.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson